Det er tre år siden A7 III så dagens lys, og umiddelbart ble en bestselger. Etter datidens standard gjorde den en meget god jobb i forhold til størrelse og pris. Men Sony har kommet et godt stykke videre siden den gang, og har vist oss mange av sine nyvinninger i andre kamerahus. Derfor har vi ventet på en oppgradering av A7 III til A7 IV en god stund. Det er ingen grunn til at den mest populære modellen ikke skal ha noen av de nyeste funksjonene. Vi snakket om dette i en podkast i januar, da vi spådde 2021, og jeg var da helt klar på at A7 IV ville komme i løpet av våren. Selv jeg kan ta feil, men nå er den i hvert fall her, og vi har fått leke litt med den.
Teknisk
La oss starte med det tekniske: Oppløsningen er økt til 33 megapiksler, men med en ny Bionz XR prosessor, har støyfjerning blitt såpass mye mer effektiv at det skal være mindre støy på denne enn på A7 III.
Bildestabilisatoren er siste versjon og skal kompensere for inntil 5,5 trinn som ser ut som er det meste Sony kan få til med den relativt lille fatningen de bruker.
Skuddtakten på foto er inntil 10 bilder pr sekund. Vi kunne kanskje ønsket oss enda mer når vi ser hva rimeligere kameraer enn dette tilbyr, men 10 bilder pr. sekund er nok i de fleste tilfeller. Kameraet skriver så raskt til minnekortet at du sjelden eller aldri vil få problemer med bufferen. Sony oppgir at du kan ta 800 bilder i RAW+JPG før den er full. Tar du bare RAW eller bare JPG, vil den aldri bli full. Våre tester indikerer at disse tallene ikke er overdrevet. Hvis du klarer å fylle bufferen, tar det uansett svært kort tid før kameraet er klart til dyst igjen.
Autofokus
Sony A7 IV har fått autofokusen fra de andre A7-modellene med gjenkjenning av dyreøyne og -ansikter. Tracking av disse fungerer nå også på video. En AF-asssist viser ikke bare hva som er i fokus, men hva som er foran og bak fokusområdet. Disse to funksjonene er nye, og finnes i dag ikke på noen andre Sony Alpha-modeller, selv om vi forventer at de dukker opp med en firmwareoppgradering snart. Autofokusen skal fungere med objektiver med største blender så liten som f/22.
Video
Videofunksjonen er naturligvis kraftig oppgradert. Nå får du 10-bit 4:2:2, long GOP eller All-I, 4K 60P i Super35-format eller i fullframe i 30P. Da er den oversamplet fra et 7K-signal. S-Cinetone og S-Log3 er også på plass. Det er ikke støtte for RAW video.
En ny funksjon vi setter veldig stor pris på er en såkalt Breathing compensation. På omtrent alle objektiver (unntatt dedikerte cine-objektiver) vil brennvidden (og dermed bildevinkelen) endre seg når du endrer fokus. Dette kalles Breathing. Med den nye funksjonen kan dette kompenseres for, antakelig med en liten beskjæring av bildet, slik at du ikke vil se breathingen. Denne funksjonen fungerer bare med Sony-objektiver, da kameraet må vite hvordan objektivet oppfører seg.
HDMI-utgangen er i full størrelse, som er en stor fordel framfor de de små kontakten vi ser på de fleste andre kameraer, og det ser ut som Sony har standardisert på dette nå.
Ergonomi
Utseendemessig er dette umiskjennelig et A7-kamera, men noen endringer er det fra de andre modellene. Skjermen er vridbar, som er supert til video, men ikke like optimalt til foto – der synes de fleste en vippbar skjerm er bedre. Grepet har blitt større – omtrent som på A1. Det er flott for store hender, litt mindre flott til små hender. Men to av tre kvinnelige kolleger jeg spurte synes det fungerer bra, så det blir bare et problem hvis du har små hender. Hvis du har store hender eller bruker hansker er det fortsatt litt trangt mellom grep og objektiv
Toppen av kameraet har fått en videoopptaksknapp, så du lett kan starte et videoopttak, selv om du er i foto-modus. Ellers er det en bryter som ligger under programhjulet der du kan velge foto, video eller S&F (Slow and fast for opptak i høy eller lav hastighet).
Ytterst til høyre er det et umerket hjul. Dette er i utgangspunktet for eksponeringskompensasjon, men kan programmeres om til andre funksjoner hvis du ønsker det.
Ellers er det meste kjent materiale. To hjul for å endre verdier på lukker/blender eller andre innstillinger, programhul med PASM, Auto og tre egendefinerte programmer. 4 custom-knapper du kan programmere til det du ønsker og en multifunksjonsknapp/-hjul på baksiden.
Søkeren er oppgradert, men er ikke av de aller mest høyoppløste. Den er på 3,69 millioner punkter, som er en del mer enn på forgjengeren.
Blitsskoen har naturligvis fått de digitale kontaktene, slik at du kan bruke XLR-adapter og digitale mikrofoner rett på kameraet.
I bruk
Dette er ingen full test. Til det har vi hatt kameraet for kort tid, og med firmware verjon 0.02 og uten råkonverteringsverktøy er det vanskelig å si noe om bildekvaliteten. Men her er noen inntrykk vi har fått.
Kortversjonen er at dette kameraet har alt du vil ha.
Ok. Vi kan alltids finne noe som noen ønsker seg, som det ikke har, men det finnes det andre modeller man kan bruke.
Menyene er av den nye, oversiktlige typen, og gjør det enklere å sette opp kameraet slik du ønsker det. Når du først har gjort det, er det ikke så ofte du trenger å bruke menyen, men desto viktigere er det at du finner fram når du faktisk trenger den.
Tar du lange bildeserier, blir bildevisning umiddelbart tilgjengelig. Ingen venting som på tidligere modeller før du kan se de siste bildene.
På toppen av kameraet, til venstre for søkeren, er det ingenting. Her er det et stort, tomt område som ikke er utnyttet. Her kunne vi tenkt oss et ISO-hjul, en info-skjerm eller annet nyttig. Når huset er såpass lite som det er, er det et litt pussig valg å la et såpass stort område, som ikke er i veien for noe annet, stå ubenyttet.
Alt i alt er dette kameraet en markant oppgradering fra forgjengeren. Alt er egentlig nytt, raskere og bedre. Responsen, over hele linja er svært god, og det lille vi har sett av bildekvaliteten ser lovende ut. Ergonomien er forbedret, men fortsatt gjenkjennelig for tidligere brukere. Vi synes nok ikke Sony er best på ergonomi, men det kan være det er prisen man må betale for såpass små kamerahus.
Vi har omtrent ikke sett på bildekvaliteten, men med den historien Sony har, har vi ingen grunn til å tvile på at den her helt ypperlig, både på foto og video.
Brukergruppe
A7 IV vil være en naturlig oppgradering for brukere av A7 III. Men der A7 III rettet seg mot de som kanskje kjøpte sitt første seriøse kamera som fungerte til både foto og video, vil den høyere prisen på A7 IV kanskje gjør at disse går for A7C eller andre merker i stedt. Vi tror derfor ikke A7 IV blir en bestselger på samme måte. Prisen på A7 IV blir ca. 29 000 kroner, eller 2000 mer hvis du vil ha et kit med 28-70mm f/3.5-5.6 OSS
Når det er sagt, er det et fantastisk kamera for alle som trenger både foto og video i høyeste kvalitet og med alle funksjonene man kan ønske seg. Det er et komplett kamera som gjør alt bra, og man skal egentlig ha ganske spesielle behov for å trenge noe mer.
_________________________________________________
Her finner du A7 IV i nettbutikken.
Teknisk
La oss starte med det tekniske: Oppløsningen er økt til 33 megapiksler, men med en ny Bionz XR prosessor, har støyfjerning blitt såpass mye mer effektiv at det skal være mindre støy på denne enn på A7 III.
Bildestabilisatoren er siste versjon og skal kompensere for inntil 5,5 trinn som ser ut som er det meste Sony kan få til med den relativt lille fatningen de bruker.
Skuddtakten på foto er inntil 10 bilder pr sekund. Vi kunne kanskje ønsket oss enda mer når vi ser hva rimeligere kameraer enn dette tilbyr, men 10 bilder pr. sekund er nok i de fleste tilfeller. Kameraet skriver så raskt til minnekortet at du sjelden eller aldri vil få problemer med bufferen. Sony oppgir at du kan ta 800 bilder i RAW+JPG før den er full. Tar du bare RAW eller bare JPG, vil den aldri bli full. Våre tester indikerer at disse tallene ikke er overdrevet. Hvis du klarer å fylle bufferen, tar det uansett svært kort tid før kameraet er klart til dyst igjen.
Autofokus
Sony A7 IV har fått autofokusen fra de andre A7-modellene med gjenkjenning av dyreøyne og -ansikter. Tracking av disse fungerer nå også på video. En AF-asssist viser ikke bare hva som er i fokus, men hva som er foran og bak fokusområdet. Disse to funksjonene er nye, og finnes i dag ikke på noen andre Sony Alpha-modeller, selv om vi forventer at de dukker opp med en firmwareoppgradering snart. Autofokusen skal fungere med objektiver med største blender så liten som f/22.
Video
Videofunksjonen er naturligvis kraftig oppgradert. Nå får du 10-bit 4:2:2, long GOP eller All-I, 4K 60P i Super35-format eller i fullframe i 30P. Da er den oversamplet fra et 7K-signal. S-Cinetone og S-Log3 er også på plass. Det er ikke støtte for RAW video.
En ny funksjon vi setter veldig stor pris på er en såkalt Breathing compensation. På omtrent alle objektiver (unntatt dedikerte cine-objektiver) vil brennvidden (og dermed bildevinkelen) endre seg når du endrer fokus. Dette kalles Breathing. Med den nye funksjonen kan dette kompenseres for, antakelig med en liten beskjæring av bildet, slik at du ikke vil se breathingen. Denne funksjonen fungerer bare med Sony-objektiver, da kameraet må vite hvordan objektivet oppfører seg.
HDMI-utgangen er i full størrelse, som er en stor fordel framfor de de små kontakten vi ser på de fleste andre kameraer, og det ser ut som Sony har standardisert på dette nå.
Ergonomi
Utseendemessig er dette umiskjennelig et A7-kamera, men noen endringer er det fra de andre modellene. Skjermen er vridbar, som er supert til video, men ikke like optimalt til foto – der synes de fleste en vippbar skjerm er bedre. Grepet har blitt større – omtrent som på A1. Det er flott for store hender, litt mindre flott til små hender. Men to av tre kvinnelige kolleger jeg spurte synes det fungerer bra, så det blir bare et problem hvis du har små hender. Hvis du har store hender eller bruker hansker er det fortsatt litt trangt mellom grep og objektiv
Toppen av kameraet har fått en videoopptaksknapp, så du lett kan starte et videoopttak, selv om du er i foto-modus. Ellers er det en bryter som ligger under programhjulet der du kan velge foto, video eller S&F (Slow and fast for opptak i høy eller lav hastighet).
Ytterst til høyre er det et umerket hjul. Dette er i utgangspunktet for eksponeringskompensasjon, men kan programmeres om til andre funksjoner hvis du ønsker det.
Ellers er det meste kjent materiale. To hjul for å endre verdier på lukker/blender eller andre innstillinger, programhul med PASM, Auto og tre egendefinerte programmer. 4 custom-knapper du kan programmere til det du ønsker og en multifunksjonsknapp/-hjul på baksiden.
Søkeren er oppgradert, men er ikke av de aller mest høyoppløste. Den er på 3,69 millioner punkter, som er en del mer enn på forgjengeren.
Blitsskoen har naturligvis fått de digitale kontaktene, slik at du kan bruke XLR-adapter og digitale mikrofoner rett på kameraet.
I bruk
Dette er ingen full test. Til det har vi hatt kameraet for kort tid, og med firmware verjon 0.02 og uten råkonverteringsverktøy er det vanskelig å si noe om bildekvaliteten. Men her er noen inntrykk vi har fått.
Kortversjonen er at dette kameraet har alt du vil ha.
Ok. Vi kan alltids finne noe som noen ønsker seg, som det ikke har, men det finnes det andre modeller man kan bruke.
Menyene er av den nye, oversiktlige typen, og gjør det enklere å sette opp kameraet slik du ønsker det. Når du først har gjort det, er det ikke så ofte du trenger å bruke menyen, men desto viktigere er det at du finner fram når du faktisk trenger den.
Tar du lange bildeserier, blir bildevisning umiddelbart tilgjengelig. Ingen venting som på tidligere modeller før du kan se de siste bildene.
På toppen av kameraet, til venstre for søkeren, er det ingenting. Her er det et stort, tomt område som ikke er utnyttet. Her kunne vi tenkt oss et ISO-hjul, en info-skjerm eller annet nyttig. Når huset er såpass lite som det er, er det et litt pussig valg å la et såpass stort område, som ikke er i veien for noe annet, stå ubenyttet.
Alt i alt er dette kameraet en markant oppgradering fra forgjengeren. Alt er egentlig nytt, raskere og bedre. Responsen, over hele linja er svært god, og det lille vi har sett av bildekvaliteten ser lovende ut. Ergonomien er forbedret, men fortsatt gjenkjennelig for tidligere brukere. Vi synes nok ikke Sony er best på ergonomi, men det kan være det er prisen man må betale for såpass små kamerahus.
Vi har omtrent ikke sett på bildekvaliteten, men med den historien Sony har, har vi ingen grunn til å tvile på at den her helt ypperlig, både på foto og video.
Brukergruppe
A7 IV vil være en naturlig oppgradering for brukere av A7 III. Men der A7 III rettet seg mot de som kanskje kjøpte sitt første seriøse kamera som fungerte til både foto og video, vil den høyere prisen på A7 IV kanskje gjør at disse går for A7C eller andre merker i stedt. Vi tror derfor ikke A7 IV blir en bestselger på samme måte. Prisen på A7 IV blir ca. 29 000 kroner, eller 2000 mer hvis du vil ha et kit med 28-70mm f/3.5-5.6 OSS
Når det er sagt, er det et fantastisk kamera for alle som trenger både foto og video i høyeste kvalitet og med alle funksjonene man kan ønske seg. Det er et komplett kamera som gjør alt bra, og man skal egentlig ha ganske spesielle behov for å trenge noe mer.
_________________________________________________
Her finner du A7 IV i nettbutikken.