Isabel Sancho (33) kommer fra Oslo og har drevet med foto siden 2001 da hun startet et 2-årig studie i Madrid på foto- og filmskolen CEV.
- Etter endt skolegang flyttet jeg tilbake til Norge og jobbet som lærling for Arild Sønstrød i perioden 2004-2006. Da jeg var ferdig fikk jeg min første jobb som fotograf hos Caspersen Foto der jeg jobbet med å fotografere barn på skoler og i barnehager med hele Norge som arbeidsplass. Etter et års tid startet jeg eget foretak og har jobbet med bryllup, portrett, mote og produktfoto, noe jeg fortsatt gjør i dag kombinert med en kontorjobb.
Hvor lenge har du vært medlem av foto.no?
- Jeg ble medlem av foto.no i 2004.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg bodde i Spania da jeg begynte å interessere meg for fotografi. Det startet med et 2 dagers kurs i regi av universitet jeg studerte ved. På denne tiden var jeg veldig på søken etter hva jeg skulle bli og det kurset fenget meg øyeblikkelig. Jeg meldte meg på et 6 ukers kurs etter dette på en fotoskole. Her lærte jeg for første gang å fremkalle film og positiver. Jeg husker første gang jeg så bildet jeg hadde tatt ble synlig i fremkallingsvæsken. Det var magisk, og jeg bestemte meg der og da for at jeg ville bli fotograf.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg er på evig søken etter å ta det perfekte bildet og å forstå lyset. Når jeg fotograferer blir jeg helt oppslukt av det jeg driver med og glemmer alt rundt meg. Det har alltid fascinert meg at jeg selv velger det lille utsnittet av det store bildet og av tiden, og at i det jeg eksponerer så er det bittelille øyeblikket av den rammen fanget for alltid. Mitt mål er å kunne se den vakreste lille rammen av virkeligheten og forevige den.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Jeg blir inspirert av film og musikk, også av gjenstander, former, smykker og klær.
Jeg blir også inspirert av skogen, havet og det vakre lyset i Norge om vinteren.
Å reise til fjerne og nære steder er også en stor inspirasjonskilde. Også blir jeg inspirert av den vakre datteren min, kjæresten min og av kreative mennesker jeg møter på og har rundt meg.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Jeg er veldig inspirert av David LaChapelle, Viviane Sassen, Signe Vilstrup, Elena Vizerskaya, Fredrik Ödman, Richard Avedon og Annie Leibovitz.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Jeg drømmer om og en dag kunne jobbe som fotograf på heltid.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Jeg fotograferer så mye jeg kan og har tid til. Jeg fotograferer datteren min hver dag.
Hva mener du er et godt fotografi?
- Et godt fotografi er det du ikke kan bla forbi og som du ikke kan ta øynene fra, som er forskjellig hver gang du ser det og som det alltid finnes noe mer å oppdage eller drømme seg bort i.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har veldig lyst til å fotografere under karnevalet i Rio de Janeiro, også lyst til å reise til Afrika og fotografere det ville dyrelivet der.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt fra ide til ferdig resultat?
- Når jeg får en ide begynne jeg med å skrive den ned og alle tankene jeg har om den. Så begynner jeg å skrive ned personer jeg må kontakte for å realisere denne. Etter det planlegger jeg hva slags utstyr/rekvisitter jeg trenger. Så lager jeg et moodboard for inspirasjon. Så lager jeg skisser på alle bildene i serien. Etter dette begynner jeg å kontakte mennesker, skaffe utstyr/ rekvisitter/ tillatelser etc. Og så er det bare å begynne å ta bilder og etterbehandle disse.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg er ingen utstyrsfreak og fotograferer i dag med et Nikon D300 som helt sikkert burde oppgraderes snart. Ellers bruker jeg Prophoto og Elinchrome lamper. Best av alt liker jeg naturlig lys med hjelp fra en Lastolite skjerm. Men enkelte ganger behøver man mange lamper og da er det kjekt å ha. Jeg tror utstyr er veldig viktig, spesielt å ha et lyssterk objektiv og et kamera som gir god bildekvalitet ved dårlige lysforhold.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Jeg begynte på skole da det digitale fotografiet var på vei opp, men ikke helt hadde funnet sin plass. Så jeg studerte analogt fotografi, og vi fikk vel en bitteliten innføring i Photoshop 6.0. Da jeg var ferdig som student begynte digitalt fotografi å få fotfeste for alvor og det var ganske bittert for meg på den tiden, jeg følte at alt jeg hadde lært i mørkerommet hadde lite å si for fremtiden og jeg bestemte meg for å gå i lære så jeg kunne lære meg digital fotografering.
- I dag tror jeg det er en fordel å kunne mørkeromsdelen. Selv om jeg tar meg selv i å trykke på utløseren fortere enn jeg ville gjort på film. Da måtte alt sitte til punkt å prikke. Men jeg prøver å regissere det perfekte bildet før jeg trykker på utløseren for i bunn og grunn vil det ta lenger tid å rette feilene senere i Photoshop. Det var en tid jeg tenkte at jeg aldri hadde blitt fotograf hvis jeg visste at det digitale fotografiet hadde kommet for å bli, for grunnen til at jeg ble fotograf var magien som oppstod i mørkerommet. I dag liker jeg godt å jobbe digitalt med de uendelige mulighetene det gir.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Jeg er veldig fornøyd med bildet Elephantidae. Jeg fikk lov å gjøre et kunstprosjekt på et sirkus og var en uke sammen med sirkusartistene og i kulissene av sirkusmanesjen. Jeg syntes synd på de eksotiske dyrene som er født til å jobbe for vår underholdning. Det var veldig spesielt å se den store elefanten stoppe opp et lite øyeblikk, som for å trekke pusten, før den fortsatte videre inn i manesjen for å gjøre jobben sin. Jeg liker personlig bildet fordi det fanget det øyeblikket uten iscenesettelse eller illusjon. Og fordi det illustrerer virkeligheten til elefanten. Dette bildet ble publisert i øyeblikket i Magasinet, en spalte som jeg er utrolig fan av og det var derfor veldig gøy å se sitt eget bilde der en lørdag.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Bildene jeg har valgt ut er bilder som alle betyr noe personlig for meg, flere av dem er tatt på en reise jeg gjorde i 2010 til Latin Amerika. Jeg har ikke valgt så mange bilder fra jobber jeg har gjort, da jeg heller ønsker å vise noe personlig og som forhåpentligvis viser en bredde i det jeg jobber med, og det jeg prøver å formidle.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Jeg vil si at foto.no har hjulpet meg til å bli en bedre fotograf, jeg blir inspirert av artiklene dere skriver og har fått informasjon om kurs, utstillinger og andre viktige hendelser som skjer i fotoverdenen.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Kanskje mer informasjon om fotoutdanning og hvordan man skal gå frem for å lykkes som fotograf, også mer informasjon om konkurranser, stipender og fond.
www.isasancho.com
- Etter endt skolegang flyttet jeg tilbake til Norge og jobbet som lærling for Arild Sønstrød i perioden 2004-2006. Da jeg var ferdig fikk jeg min første jobb som fotograf hos Caspersen Foto der jeg jobbet med å fotografere barn på skoler og i barnehager med hele Norge som arbeidsplass. Etter et års tid startet jeg eget foretak og har jobbet med bryllup, portrett, mote og produktfoto, noe jeg fortsatt gjør i dag kombinert med en kontorjobb.
Hvor lenge har du vært medlem av foto.no?
- Jeg ble medlem av foto.no i 2004.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg bodde i Spania da jeg begynte å interessere meg for fotografi. Det startet med et 2 dagers kurs i regi av universitet jeg studerte ved. På denne tiden var jeg veldig på søken etter hva jeg skulle bli og det kurset fenget meg øyeblikkelig. Jeg meldte meg på et 6 ukers kurs etter dette på en fotoskole. Her lærte jeg for første gang å fremkalle film og positiver. Jeg husker første gang jeg så bildet jeg hadde tatt ble synlig i fremkallingsvæsken. Det var magisk, og jeg bestemte meg der og da for at jeg ville bli fotograf.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg er på evig søken etter å ta det perfekte bildet og å forstå lyset. Når jeg fotograferer blir jeg helt oppslukt av det jeg driver med og glemmer alt rundt meg. Det har alltid fascinert meg at jeg selv velger det lille utsnittet av det store bildet og av tiden, og at i det jeg eksponerer så er det bittelille øyeblikket av den rammen fanget for alltid. Mitt mål er å kunne se den vakreste lille rammen av virkeligheten og forevige den.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Jeg blir inspirert av film og musikk, også av gjenstander, former, smykker og klær.
Jeg blir også inspirert av skogen, havet og det vakre lyset i Norge om vinteren.
Å reise til fjerne og nære steder er også en stor inspirasjonskilde. Også blir jeg inspirert av den vakre datteren min, kjæresten min og av kreative mennesker jeg møter på og har rundt meg.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Jeg er veldig inspirert av David LaChapelle, Viviane Sassen, Signe Vilstrup, Elena Vizerskaya, Fredrik Ödman, Richard Avedon og Annie Leibovitz.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Jeg drømmer om og en dag kunne jobbe som fotograf på heltid.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Jeg fotograferer så mye jeg kan og har tid til. Jeg fotograferer datteren min hver dag.
Hva mener du er et godt fotografi?
- Et godt fotografi er det du ikke kan bla forbi og som du ikke kan ta øynene fra, som er forskjellig hver gang du ser det og som det alltid finnes noe mer å oppdage eller drømme seg bort i.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har veldig lyst til å fotografere under karnevalet i Rio de Janeiro, også lyst til å reise til Afrika og fotografere det ville dyrelivet der.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt fra ide til ferdig resultat?
- Når jeg får en ide begynne jeg med å skrive den ned og alle tankene jeg har om den. Så begynner jeg å skrive ned personer jeg må kontakte for å realisere denne. Etter det planlegger jeg hva slags utstyr/rekvisitter jeg trenger. Så lager jeg et moodboard for inspirasjon. Så lager jeg skisser på alle bildene i serien. Etter dette begynner jeg å kontakte mennesker, skaffe utstyr/ rekvisitter/ tillatelser etc. Og så er det bare å begynne å ta bilder og etterbehandle disse.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg er ingen utstyrsfreak og fotograferer i dag med et Nikon D300 som helt sikkert burde oppgraderes snart. Ellers bruker jeg Prophoto og Elinchrome lamper. Best av alt liker jeg naturlig lys med hjelp fra en Lastolite skjerm. Men enkelte ganger behøver man mange lamper og da er det kjekt å ha. Jeg tror utstyr er veldig viktig, spesielt å ha et lyssterk objektiv og et kamera som gir god bildekvalitet ved dårlige lysforhold.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Jeg begynte på skole da det digitale fotografiet var på vei opp, men ikke helt hadde funnet sin plass. Så jeg studerte analogt fotografi, og vi fikk vel en bitteliten innføring i Photoshop 6.0. Da jeg var ferdig som student begynte digitalt fotografi å få fotfeste for alvor og det var ganske bittert for meg på den tiden, jeg følte at alt jeg hadde lært i mørkerommet hadde lite å si for fremtiden og jeg bestemte meg for å gå i lære så jeg kunne lære meg digital fotografering.
- I dag tror jeg det er en fordel å kunne mørkeromsdelen. Selv om jeg tar meg selv i å trykke på utløseren fortere enn jeg ville gjort på film. Da måtte alt sitte til punkt å prikke. Men jeg prøver å regissere det perfekte bildet før jeg trykker på utløseren for i bunn og grunn vil det ta lenger tid å rette feilene senere i Photoshop. Det var en tid jeg tenkte at jeg aldri hadde blitt fotograf hvis jeg visste at det digitale fotografiet hadde kommet for å bli, for grunnen til at jeg ble fotograf var magien som oppstod i mørkerommet. I dag liker jeg godt å jobbe digitalt med de uendelige mulighetene det gir.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Jeg er veldig fornøyd med bildet Elephantidae. Jeg fikk lov å gjøre et kunstprosjekt på et sirkus og var en uke sammen med sirkusartistene og i kulissene av sirkusmanesjen. Jeg syntes synd på de eksotiske dyrene som er født til å jobbe for vår underholdning. Det var veldig spesielt å se den store elefanten stoppe opp et lite øyeblikk, som for å trekke pusten, før den fortsatte videre inn i manesjen for å gjøre jobben sin. Jeg liker personlig bildet fordi det fanget det øyeblikket uten iscenesettelse eller illusjon. Og fordi det illustrerer virkeligheten til elefanten. Dette bildet ble publisert i øyeblikket i Magasinet, en spalte som jeg er utrolig fan av og det var derfor veldig gøy å se sitt eget bilde der en lørdag.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Bildene jeg har valgt ut er bilder som alle betyr noe personlig for meg, flere av dem er tatt på en reise jeg gjorde i 2010 til Latin Amerika. Jeg har ikke valgt så mange bilder fra jobber jeg har gjort, da jeg heller ønsker å vise noe personlig og som forhåpentligvis viser en bredde i det jeg jobber med, og det jeg prøver å formidle.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Jeg vil si at foto.no har hjulpet meg til å bli en bedre fotograf, jeg blir inspirert av artiklene dere skriver og har fått informasjon om kurs, utstillinger og andre viktige hendelser som skjer i fotoverdenen.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Kanskje mer informasjon om fotoutdanning og hvordan man skal gå frem for å lykkes som fotograf, også mer informasjon om konkurranser, stipender og fond.
www.isasancho.com
Isabel Sancho
«Molinas de viento» er tatt i Nord Spania, der faren min kommer fra. Overalt er det vindmøller og jeg synes de ser vakre ut der de stikker opp i horisonten. For meg er de på en måte selve symbolet på mitt andre hjem.
Isabel Sancho
«Livingston» er fra Guatemala. Denne byen skiller seg veldig ut fra resten av Guatemala. Her er det karibisk klima og vakre strender og befolkningen har afrikansk avstamning. Og bærer det meste på hodet.
Isabel Sancho
3 «Favelas» er fra Rio de Janeiro. Dette bildet er tatt på toppen av en av byens mange slumområder. Det er utrolig hvordan de konstruer sine hjem ved å bygge i høyden, skur på skur, helt til regntiden kommer og det usolide fundamentet raser sammen og flere tusen mennesker står uten hjem.
Isabel Sancho
«Sugarhillmountain» er fra Rio de Janeiro. Bildet ved siden av er fra et kunstmuseum. Brasilianerne sier at Gud skapte verden på 6 dager, og på den syvende dagen skapte han Rio de Janeiro. Jeg kunne ikke vært mer enig.
Isabel Sancho
«Bananhøsting» er fra Rurrenabaque i Bolivias regnskog.
Isabel Sancho
«Latinsights» er en sammensetning av bilder fra Sør-Amerika. Noen ganger synes jeg et bilde er fint men gir liksom ikke mening alene. Sammen føler jeg at de får et helt nytt liv.