Stig Weston i Gullsnitt uttalte i artikkelen om rolleblanding i Gullsnitt at han ønsker en debatt rundt konkurransen velkommen. Han tror ikke det er juryordning eller rolleblanding som er det viktigste å ta tak i, men selve konkurransekonseptet og å se på mulighetene for å videreutvikle dette. Hva må gjøres for å få større bredde og flere deltagere? Og ikke minst, hva må til for å få flere til å engasjere seg?
Leder for Gullsnitt Anne Helene Gjelstad forteller til foto.no at konkurransekonseptet har vært diskutert tidligere og mye har skjedd de siste årene.
- Vi har også snakket mye om dette i Gullsnitt-komiteen. Vi har tanker og ideer og kommer til å evaluere hele arrangementet sammen med tidligere komitémedlemmer og NRF (Norske Reklamefotografer). På dagsordenen står selvsagt også hvordan vi skal få større bredde og flere deltagere, forteller Gjelstad i en email til foto.no.
Ifølge Gjelstad, som har forhørt seg hos fotografer og byråer, var 2010 et magert år for svært mange på grunn av finanskrisen. Det var færre store jobber og det ble laget færre kampanjer i en tid der bransjen var på sparebluss.
- Dette så vi selvsagt også når det gjelder bidragsmengden. Likevel lå denne på samme nivå som for 2 år siden.
Dyrt å delta
Fotograf Paal Audestad deltok for første gang i Gullsnitt og tok andreplassen i kategorien musikk. Han har tidligere hentet en rekke premier i Årets bilde-konkurransen til Pressefotografenes Klubb. De siste årene har han etablert seg som en av de dyktigste og mest spennende musikkfotografene i landet. Han har blant annet jobbet med Skambankt, Kvelertak og Kaizers Orchestra.
Samtidig som Audestad synes det var hyggelig å delta og å få en pris, synes han Gullsnitt ble en pussig opplevelse. På grunn av prisnivået i konkurransen valgte han å kun delta med et bilde, det bildet han selv mente var best og tøffest.
- Jeg har en rekke bilder jeg gjerne skulle sendt inn for deltagelse i portrett- og musikk-kategoriene. For å delta med ett bilde betalte jeg 400 kr, og påfølgende bilder ville kostet 150 kr per bilde. For en konkurranse jeg ikke har noe sterkt forhold til, blir det fort dyrt å sende inn alle de beste bildene. Det hadde faktisk kostet meg over 4000 kroner. Med slike priser blir konkurransen ganske uoppnåelig for nyetablerte fotografer, studenter og også de som allerede er etablert. På grunn av prisen valgte jeg heller å se hva det bildet jeg likte best kunne oppnå, forteller Audestad til foto.no.
Deltageravgift helt nødvendig
Anne Helene Gjelstad forteller at Gullsnitt-komiteen brukte ganske mye tid på å diskutere deltageravgifter og at de endte på et system med trinnvis prising i de fleste kategorier. Hun avviser også påstanden til Audestad om at konkurransen er uoppnåelig for nyetablerte fotografer og studenter. I kategorien 'Nykommer' kan fotostudenter, fotolærlinger og andre nykommere i Gullsnitt-sammenheng, og som ikke har deltatt i Gullsnitts profesjonelle kategorier tidligere år, delta. De kan sende inn 3-6 arbeider i en serie som reflekterer sitt fotografiske uttrykk. Antall serier som kan sendes inn i denne kategorien er ubegrenset og prisen er 400 kr (300 kr for medlemmer av NRF). Det er også praksis blant fotoskolene å sponse innsending til studentene sine.
- Med en trinnvis prising mener vi det er mulig for fotografer å sende inn flere bilder, både mindre serier og enkeltstående arbeider, da man jo betaler for det man faktisk sender inn. Vi tenkte dette ville spore til en strengere vurdering av kvaliteten på arbeidene som sendes inn. Det er også rabatter til medlemmer av NRF. Til sammenligning koster det kroner 2000 å sende inn 4 bilder til Landskonkurransen (konkurransen til NFF red.anm.) om man ikke er medlemmer. Da kan man bare sende inn disse 4 bildene.
Gullsnitt finansieres av NRF, Norske Fagfotografers Fond, sponsorer, deltageravgift, samt inngangpenger til selve festen.
- Deltageravgifter er nødvendig for at Gullsnitt skal eksistere. Gullsnitt drives av dugnadsånd og vi er avhengig av at våre bidragsytere gir oss snille priser hele veien, hvilket de også gjør.
En laber fest
Paal Audestad reagererte også på sponsorenes rolle under selve utdelingen. Han hadde ikke kjøpt inngangsbillett til arrangementet før han fikk et hint om at han burde være tilstede. Festen kostet 200 kroner.
- Det første som møter meg i døra er sponsorer som vil selge digitale bakstykker og rare iPad-løsninger. På utdelingen var det heldigvis en gjeng fra Bilder Nordic som ga mer enn høflig applaus. Takk til dem for å skape liv i et lite entusiastisk publikum. For meg var kveldens høydepunkt sølvprisen, utdelt av fotografhelten Morten Andersen. Og hva fikk jeg? Jo, en diplom som minnet om skidagen på barneskolen, hvor Sølv og navnet mitt var skrevet med sprittusj, forteller Audestad.
Audestad mener Gullsnitt er en dyr konkurranse som gir lite igjen til deltagerne og vinnerne. Han sammenligner gjerne Gullsnitt med pressefotografenes Årets bilde, en konkurranse som vokser seg større og større hvert år.
- I Årets bilde koster det 500 kroner i deltagergebyr. Utdelingen er gratis og de gir premier, ikke dyre premier, men gaver som er kule å få, som fotobøker, graverte vinglass og stor premie til fotografen som vinner selve Årets bilde. For meg ble Gullsnitt redusert fra en spennende konkurranse verdt å sjekke ut til følelsen av å delta på pengeinnsamling til NRF.
Ikke bare diplomer
Gjelstad mener at en premiering i Gullsnitt absolutt gir noe igjen til deltagerne. De deler ikke bare ut diplomer, men pokal til de som tar gull i en kategori, mens vinneren av Grand prix får kroner 10.000 av NRF. Vinneren av kategorien 'Eget arbeid' får en utstilling på Fotografiens hus som han eller hun bekoster selv.
- Tidligere år ble konkurransen sponset med premier fra leverandørene. Dette kunne for eksempel være printer, sekk eller skjermkalibrator. Profesjonelle fotografer har som regel dette eller bedre utstyr allerede, og i Gullsnitt 2010 ba vi derfor våre sponsorer om pengebidrag i stedet. Ikke minst fordi vi ønsket å gjeninnføre boka som presenterer konkurransens vinnere slik at vinnerne og deres bilder skal nå flest mulig.
Det er også laget en bok i forbindelse med årets Gullsnitt. Den har krevd store ressurser og Gjelstad håper at vinnerne skal bruke den for det den er verdt.
- Jeg synes også det er viktig å nevne at tidligere vinnere bruker prisene aktivt i sin markedsføring. De mener at det å bli premiert i Gullsnitt henger høyt og er svært viktig i forhold til reklamebransjen som jo er reklamefotografenes arena.
- Vår oppgave å ta debatten videre
Flere i Gullsnitt ønsker nå å ta debatten om konkurransen videre, både når det gjelder rolleblanding og en videreutvikling av selve konkurransekonseptet.
- Målet er selvsagt å videreutvikle konkurransen og inspirere flere til å delta i denne konkurransen som er den viktigste innen reklamefotografiet i Norge, avslutter Gjelstad.
Leder for Gullsnitt Anne Helene Gjelstad forteller til foto.no at konkurransekonseptet har vært diskutert tidligere og mye har skjedd de siste årene.
- Vi har også snakket mye om dette i Gullsnitt-komiteen. Vi har tanker og ideer og kommer til å evaluere hele arrangementet sammen med tidligere komitémedlemmer og NRF (Norske Reklamefotografer). På dagsordenen står selvsagt også hvordan vi skal få større bredde og flere deltagere, forteller Gjelstad i en email til foto.no.
Ifølge Gjelstad, som har forhørt seg hos fotografer og byråer, var 2010 et magert år for svært mange på grunn av finanskrisen. Det var færre store jobber og det ble laget færre kampanjer i en tid der bransjen var på sparebluss.
- Dette så vi selvsagt også når det gjelder bidragsmengden. Likevel lå denne på samme nivå som for 2 år siden.
Dyrt å delta
Fotograf Paal Audestad deltok for første gang i Gullsnitt og tok andreplassen i kategorien musikk. Han har tidligere hentet en rekke premier i Årets bilde-konkurransen til Pressefotografenes Klubb. De siste årene har han etablert seg som en av de dyktigste og mest spennende musikkfotografene i landet. Han har blant annet jobbet med Skambankt, Kvelertak og Kaizers Orchestra.
Samtidig som Audestad synes det var hyggelig å delta og å få en pris, synes han Gullsnitt ble en pussig opplevelse. På grunn av prisnivået i konkurransen valgte han å kun delta med et bilde, det bildet han selv mente var best og tøffest.
- Jeg har en rekke bilder jeg gjerne skulle sendt inn for deltagelse i portrett- og musikk-kategoriene. For å delta med ett bilde betalte jeg 400 kr, og påfølgende bilder ville kostet 150 kr per bilde. For en konkurranse jeg ikke har noe sterkt forhold til, blir det fort dyrt å sende inn alle de beste bildene. Det hadde faktisk kostet meg over 4000 kroner. Med slike priser blir konkurransen ganske uoppnåelig for nyetablerte fotografer, studenter og også de som allerede er etablert. På grunn av prisen valgte jeg heller å se hva det bildet jeg likte best kunne oppnå, forteller Audestad til foto.no.
Deltageravgift helt nødvendig
Anne Helene Gjelstad forteller at Gullsnitt-komiteen brukte ganske mye tid på å diskutere deltageravgifter og at de endte på et system med trinnvis prising i de fleste kategorier. Hun avviser også påstanden til Audestad om at konkurransen er uoppnåelig for nyetablerte fotografer og studenter. I kategorien 'Nykommer' kan fotostudenter, fotolærlinger og andre nykommere i Gullsnitt-sammenheng, og som ikke har deltatt i Gullsnitts profesjonelle kategorier tidligere år, delta. De kan sende inn 3-6 arbeider i en serie som reflekterer sitt fotografiske uttrykk. Antall serier som kan sendes inn i denne kategorien er ubegrenset og prisen er 400 kr (300 kr for medlemmer av NRF). Det er også praksis blant fotoskolene å sponse innsending til studentene sine.
- Med en trinnvis prising mener vi det er mulig for fotografer å sende inn flere bilder, både mindre serier og enkeltstående arbeider, da man jo betaler for det man faktisk sender inn. Vi tenkte dette ville spore til en strengere vurdering av kvaliteten på arbeidene som sendes inn. Det er også rabatter til medlemmer av NRF. Til sammenligning koster det kroner 2000 å sende inn 4 bilder til Landskonkurransen (konkurransen til NFF red.anm.) om man ikke er medlemmer. Da kan man bare sende inn disse 4 bildene.
Gullsnitt finansieres av NRF, Norske Fagfotografers Fond, sponsorer, deltageravgift, samt inngangpenger til selve festen.
- Deltageravgifter er nødvendig for at Gullsnitt skal eksistere. Gullsnitt drives av dugnadsånd og vi er avhengig av at våre bidragsytere gir oss snille priser hele veien, hvilket de også gjør.
En laber fest
Paal Audestad reagererte også på sponsorenes rolle under selve utdelingen. Han hadde ikke kjøpt inngangsbillett til arrangementet før han fikk et hint om at han burde være tilstede. Festen kostet 200 kroner.
- Det første som møter meg i døra er sponsorer som vil selge digitale bakstykker og rare iPad-løsninger. På utdelingen var det heldigvis en gjeng fra Bilder Nordic som ga mer enn høflig applaus. Takk til dem for å skape liv i et lite entusiastisk publikum. For meg var kveldens høydepunkt sølvprisen, utdelt av fotografhelten Morten Andersen. Og hva fikk jeg? Jo, en diplom som minnet om skidagen på barneskolen, hvor Sølv og navnet mitt var skrevet med sprittusj, forteller Audestad.
Audestad mener Gullsnitt er en dyr konkurranse som gir lite igjen til deltagerne og vinnerne. Han sammenligner gjerne Gullsnitt med pressefotografenes Årets bilde, en konkurranse som vokser seg større og større hvert år.
- I Årets bilde koster det 500 kroner i deltagergebyr. Utdelingen er gratis og de gir premier, ikke dyre premier, men gaver som er kule å få, som fotobøker, graverte vinglass og stor premie til fotografen som vinner selve Årets bilde. For meg ble Gullsnitt redusert fra en spennende konkurranse verdt å sjekke ut til følelsen av å delta på pengeinnsamling til NRF.
Ikke bare diplomer
Gjelstad mener at en premiering i Gullsnitt absolutt gir noe igjen til deltagerne. De deler ikke bare ut diplomer, men pokal til de som tar gull i en kategori, mens vinneren av Grand prix får kroner 10.000 av NRF. Vinneren av kategorien 'Eget arbeid' får en utstilling på Fotografiens hus som han eller hun bekoster selv.
- Tidligere år ble konkurransen sponset med premier fra leverandørene. Dette kunne for eksempel være printer, sekk eller skjermkalibrator. Profesjonelle fotografer har som regel dette eller bedre utstyr allerede, og i Gullsnitt 2010 ba vi derfor våre sponsorer om pengebidrag i stedet. Ikke minst fordi vi ønsket å gjeninnføre boka som presenterer konkurransens vinnere slik at vinnerne og deres bilder skal nå flest mulig.
Det er også laget en bok i forbindelse med årets Gullsnitt. Den har krevd store ressurser og Gjelstad håper at vinnerne skal bruke den for det den er verdt.
- Jeg synes også det er viktig å nevne at tidligere vinnere bruker prisene aktivt i sin markedsføring. De mener at det å bli premiert i Gullsnitt henger høyt og er svært viktig i forhold til reklamebransjen som jo er reklamefotografenes arena.
- Vår oppgave å ta debatten videre
Flere i Gullsnitt ønsker nå å ta debatten om konkurransen videre, både når det gjelder rolleblanding og en videreutvikling av selve konkurransekonseptet.
- Målet er selvsagt å videreutvikle konkurransen og inspirere flere til å delta i denne konkurransen som er den viktigste innen reklamefotografiet i Norge, avslutter Gjelstad.
Skjermdump www.gullsnitt.com
Sølv i kategorien Musikk
Paal Audestad