Workshop med Beckstead

En av de mange mulighetene på Nordic Light var å delta på workshop med David Beckstead, en av verdens ti beste bryllupsfotografer ifølge American Photo Magazine.
Vi fikk en situasjonsrapport fra Synnøve Sorthe, som var storfornøyd deltaker på workshopen. Sorthe er selv en etablert og dyktig fotograf. Skolering har hun blant annet fra Morten Krogvolds workshops.

Et fantastisk møte
- Jeg har vært en beundrer av Becksteads bilder i mange år. Jeg har hatt litt kontakt med ham før, men det har vært fantastisk å få møte ham her og å delta på workshopen. Beckstead er selve grunnen til at jeg har kommet til fotofestivalen, sier Sorthe.

Hun fortsetter:

- Jeg har blitt veldig motivert for å jobbe videre mot målene mine. Ett av dem er å satse på ”destination wedding photography”, altså ta oppdrag i ulike land og destinasjoner, slik som Beckstead.

Spesiell bildestil
Den blonde damen, som også har drevet modellbyrå siden hun var 18 år, får stjerner i øynene når hun snakker om Becksteads bilder.

- Han har en spesiell bildestil som treffer meg veldig. Det er mye lek med komposisjon, linjer, lys og mørke. Som fotograf, læremester og menneske er Beckstead jordnær og sympatisk, samtidig som han sprer entusiasme.

Sorthe mener hun har fått innfridd sine forventninger om å bli kreativt inspirert under workshopen. Men vel så viktig for henne har vært praktiske råd for hvordan hun som fotograf bør drive business.

- Et eksempel er bruk av modeller. Beckstead bruker en del modellbilder i sin markedsføring, i tillegg til bilder av de autentiske brudeparene. Det er smart, og jeg kommer til å satse på det samme framover.

Sorthe framhever det lærerike i å diskutere med Beckstead utenom selve leksjonene.

- Over en kopp kaffe i lunsjen blir det mindre teori og mer fotoentusiasme.

Feltarbeid
Halvparten av undervisningen på workshopen foregikk ute i felten, med autentiske lokale brudepar som motiv. Beckstead valgte ut ulike locations, og viste deltakerne på workshopen hvordan han jobber. Han instruerte selv brudeparene i hvordan de skulle posere.

- Det var litt uvant å skulle kopiere læremesteren i så stor grad. Men vi fikk samtidig en viss frihet. Og det er jo spennende å se hvordan Beckstead jobber. Vi fotograferte på mange særpregede steder, for eksempel nede i Bremnesfjordtunnellen der biler stadig kjørte forbi. Da var det mye humor ute og gikk.

Sorthe viser fram et snapshot hun har tatt av Beckstead løpende rundt en brud nede i tunnellen. I hånden har han et rødt slør som han tilsynelatende surrer rundt kvinnen.

Backsteads kommentar til bildet skal ha vært: ”This is to demonstrate how to capture a bride walking down a tunnel if you ever run into that happening as you drive through one”.

Åpne for læring
Foto.no kan ellers bevitne at Beckstead kom med utbrudd som ”Great!”, ”I like this one!” og ”Very cool and different!” når han så Sorthes bilder. Og han roser deltakerne rent generelt – med et lite forbehold:

- Jeg synes nordmenn virker åpne for læring. Men mange trenger hjelp til å uttrykke sin kunst tydeligere, og finne sin stil - utvikle sine bilder til en kraftfull merkevare. Jeg vil at deltakerne her skal få kunder som kommer fordi de verdsetter fotografens kunst og egenart, ikke bare fordi fotografen er en god serviceperson, sier han til foto.no.

Den viktigste egenskapen for en bryllupsfotograf er ifølge Beckstead at han eller hun skaper kraftfulle bilder (”powerful images”) som står for noe og tilsammen danner en individuell stil.

- Praktiser håndverket
For å bli dyktig kreves trening. Mye trening.

- Gå ut i verden og ta bilder. Praktiser håndverket. Studer komposisjon, eksperimenter med ulike løsninger. Ta gjerne bilder av modeller, det er lærerikt. Prøv å ta bilder for deg selv, ikke for å imøtekomme andres ønsker, råder Beckstead.

Når han er på ute oppdrag, tar han det han kaller klassiske motiver 50 prosent av tiden. Den andre halvparten praktiserer han ”Beckstead playtime”, der motivene er mer preget av lek og kreativitet.

Holdningen avgjør
Ser man på bildene til den kjente fotografen, skulle man kanskje tro han var ekspert på å finne gode locations. Og det er han jo. Men Beckstead mener at for eksempel rommet vi sitter i under intervjuet - et nøkternt møterom med bord og stoler i et salig kaos - kunne vært et bra sted å ta bilder.

- Hvilket som helst sted kan være en god location. Mye handler om fotografens lidenskap. Jeg kunne ha tatt ypperlige, kraftfulle bilder i dette rommet, bare på grunn av holdningen min, avslutter Beckstead.







Synnøve Sorthe -
Synnøve Sorthe
Synnøve Sorthe -
Synnøve Sorthe
Synnøve Sorthe - Beckstead demonstrerer
Beckstead demonstrerer
Synnøve Sorthe
Synnøve Sorthe -
Synnøve Sorthe
”This is to demonstrate how to capture a bride walking down a tunnel if you ever run into that happening as you drive through one”
Trygve Lien - Synnøve Sorthe
Synnøve Sorthe
Trygve Lien

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu