Hvor lenge har du vært medlem av foto.no?
- Jeg ble medlem på foto.no sommeren 2006. Før den tid la jeg av og til ut bilder på forumet på dpreview.com, og fikk der noen enkle tilbakemeldinger. Så oppdaget jeg foto.no og at man her kunne få kommentarer og kritikk, noe som var ganske nytt for meg. Jeg husker godt den gode følelsen jeg fikk av alle positive kommentarene jeg fikk på det første bildet, men jeg kom nå raskt ned på bakken igjen.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg tror jeg alltid har hatt et lite øye for foto. Heg husker når jeg var mindre når jeg var på bilferie med familien, da satt jeg og så ut vinduet og sa til meg selv: det hadde vært et fint bilde, igjen og igjen. Husker ikke hvor gammel jeg var, men det var nok lenge før jeg begynte å fotografere selv.
- Min far kjøpte et Nikkormat med et normalobjektiv i Sandnes i 1973. Det kameraet har vært med meg siden jeg ble født, fra jeg var motivet, og til jeg begynte å brukte det selv i 14-15års alderen. Det var ikke så lett å lære seg det tekniske til å begynne med. Blenderen var alltid satt til f5.6 (siden jeg var blitt fortalt at det var greit å bruke), og jeg justerte lukker til at lysmåleren stod sånn ca midt på skalaen. Bilder ble det uansett, og tror også jeg av og til ble fornøyd. Gøy var det uansett.
- Så sent som i 2005 brukte jeg dette kameraet. Det samme året kjøpte jeg mitt første digitale speilrefleks (en Canon 350D). Det var da jeg virkerlig begynte med foto, og det ble en seriøs hobby. Før det soset jeg for det meste rundt, og hadde ikke helt peiling på hva jeg holdt på med. Jeg har lært utrolig mye fra 2005 til nå, selv uten å ha vært på et eneste kurs eller workshop.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg er både tålmodig og utålmodig, men kan godt bytte ut utålmodig med søkende. Jeg kan godt være flere timer innenfor et lite område, mens andre ganger tar jeg meg liten tid med hvert motiv. Venner som har vært med meg når jeg fotograferer, sier at jeg er i en egen verden. Og det kan nok stemme.
Jeg er ute etter detaljer, som kanskje folk tar for gitt eller ikke legger merke til. Jeg ser like mye skjønnhet i det forfalne menneskeskapte, som i naturen. Det er forresten mye forfallent å finne i naturen også.
- Jeg er ute etter å gjøre bildene mine enklest mulig, og prøver å underbygge enkelhet med komposisjon, linjer og plassering av elementer i bildeflaten. For betrakteren kan det kanskje se noe kaotisk ut, så her har jeg kanskje en utfordring; å gjøre det enklere for de som skal se bildene. Jeg har nok fått inntrykk av at bildene i serien offwhite ikke er enkle å kritisere.
Men til syvende og sist må jeg stole på meg selv og magefølelsen.
- Når det gjelder motiver, er jeg nok litt altomslukendes. Jeg har prøvd å gjenspeile det i bildene i portfolioen i dette brukerportrettet. Jeg ønsker ikke å sette meg selv i en bås, at jeg for eksempel kaller meg naturfotograf, gatefotograf osv. Det er så mange miljøer som er interessante.
Til slutt så kan jeg legge til at jeg er veldig selvkritisk, mest når jeg går gjennom bildene i etterkant. Det er mange som ikke får bli med videre.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Det er mye som inspirerer meg, men kanskje aller mest det å fotografe. Da er jeg i min egen verden, ser motiver overalt og er veldig fokusert. Tiden eksisterer ikke. Når jeg skal ut på fototur, forteller jeg samboeren at; jeg tar meg en liten tur ut og fotograferer, så kommer jeg hjem flere timer senere. Slik er det bare.
- Jeg får også inspirasjon når jeg ikke fotograferer, da ved å se på bilder her inne på foto.no, men også på andre nettsider. Og så er det veldig inspirerende å få kritikk og tilbakemeldinger på bildene jeg legger ut. Ekstra inspirerende er det når de blir godt likt, særlig de bildene som er litt annerledes.
- Det høres kanskje litt rart ut, men jeg blir også inspirert av å feile. Hvis jeg har brukt litt tid på et motiv og kommer hjem og ser at jeg ikke har kommet i mål med fotograferingen, da må jeg ut igjen og gjøre det riktig. Kanksje ikke med en gang, men neste gang jeg vender tilbake til det aktuelle motivet. Men dette fungerer selvsagt dårlig med øyeblikksbilder.
- En annen ting som kan inspirere, er film. Noen filmer er bygget opp på en slik måte at uansett når man setter på pause, får man et godt bilde. Kanskje satt litt på spissen, men slike filmer er inspirerende. Man sitter og ser på og tenker det hadde vært et fint bilde, igjen og igjen. Barndomen repeterer seg :-)
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Ambisjoner ja.. Det hadde vært en drøm å kunne hatt en utstilling og da må det også være en ambisjon. Men som jeg sier til min samboer: jeg må bare bli god nok først.
- Jeg har også gått med en liten tanke/drøm en stund, om at jeg en gang kunne klart å fått til en utstilling hjemme på Godøya, med motiver fra sunnmørsk natur.
- Jeg har også ambisjoner om å utvikle de siste seriene mine til noe mer, der jeg hovedsaklig ønsker å ha med noe menneskelig i bildene. Det er noe jeg tenker mye på.
- Og til slutt så har jeg ambisjoner om å skille meg ut som fotograf, rett og slett finne meg selv med bildene mine. Slik jeg ser det, er det helt avgjørende for min egen utvikling som fotograf. Jeg må tørre å være annerledes.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Som den amatøren jeg er, har jeg vanskelig for å bruke ordet fotoprosjekter, men jeg kan si noe om seriene jeg holder på med. Jeg kan trekke frem et eksempel med serien offwhite. I sommer begynte jeg å tenke på hva jeg ønsket med fotograferingen min, for jeg følte at jeg gikk og stampet i det samme hele tiden. Jeg gikk en god måned uten å fotografere. Samtidig gikk jeg og tenkte på ordet offwhite, og prøvde å samle tankene rundt det, og skrive ned hva det betydde for meg. Jeg ønsket å bygge opp en serie rundt den tittelen. Jeg hadde mye overskudd når jeg begynte å fotografere igjen, og følte jeg hadde et mål.
- Om jeg klarer å trekke dette offwhite-prosjektet så langt til at det kan bli en utstilling, skal jeg være svært fornøyd med meg selv. Det hadde vært en drøm som hadde gått i oppfyllelse!
Kan du fortelle litt mer konkret hvordan du har jobbet med denne serien?
- Da jeg bestemte meg for å sette bilder i sammenheng med ordet/begrepet Offwhite, satte jeg meg ned og gikk gjennom alle bildene mine. Jeg kopierte de som kunne passe inn i en egen mappe på PC-en for videre gjennomgang. Av disse igjen, er det noen som har gått gjennom nåløyet, som jeg har lagt ut her på foto.no. Jeg legger de ut på kritikken for å få kritikk. Klarer de å stå på egne bein etter det, blir de med videre.
- Når jeg har vært ute og fotografert til denne serien, går jeg først gjennom alle bildene, redigerer de grovt og samtidig sletter de jeg ikke ønsker å ta med videre. Under denne prosessen ser jeg meg ut de som har potensiale til å kanskje være med videre, og kanskje komme så langt at de legges ut på kritikken. Disse bildene bruker jeg ekstra tid på i bilderedigeringen og lar de så ligge noen dager før jeg tar de opp igjen til vurdering.
Har jeg da den samme gode mageføleslen for ett eller flere av bildene, er det gode muligheter for at jeg legger de ut på kritikken.
Bildekritikk betyr tydeligvis mye for deg i utviklingen din som fotograf. Kan du utdype dette litt, og også si noe om hva du mener er fruktbar bildekritikk?
- Kritikk er for mange et negativt ladet ord, derfor liker jeg å si konstruktiv kritikk. Jeg mener at en bildekritikk kan være fruktbar både for kritiker og for den som mottar kritikk, hvis den er konstruktiv. For at en kritikk skal være konstruktiv, bør den inneholde begrunnelser. Kanskje ikke dette altid er nødvendig, men jeg tror at både kritiker og fotograf kan få noe igjen for det. Fotografen ser lettere hva kritiker mener og hvorfor. Kritiker må tenke og se mer for å kunne gi begrunnelse. Ved å begrunne kritikken, kan også andre kritikere korrigere deg om du har feil i noe. Noe som er vanskeligere hvis man ikke begrunner.
- Det virker som om mange gruer seg litt til å skrive kritikk, særlig på f/64 på foto.no. De føler at de ikke kan være spontane og gi positive tilbakemeldinger. Det positive hører like mye med i en kritikk som det negative. Og det positive bør begrunnes like mye som det negative. Jeg tror faktisk at det er vanskeligere å begrunne det positive enn det negative.
Hvis man ikke kan begrunne noe, er det bare å skrive det. At for eksempel jeg har ikke kunnskap nok til å begrunne hvorfor dette fungerer. Da kan kanskje neste kritiker klare å sette ord på det, og plutselig har også kritiker lært noe.
- Jeg tenker på dette når jeg skriver kritikker, og prøver så godt jeg kan ut ifra mine kunnskaper.
- Og til slutt, jeg mener fotografen gjerne kan stille spørsmål tilbake til kritiker om det er noe som er uklart. Det kan det bli mer av, noe som kan føre til en konstruktiv diskusjon rundt et bilde.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Nå er jeg en av de som legger mer merke til bildene enn hvem som har fotografert. Kanskje jeg er den eneste, men jeg har ikke noen norske eller internasjonale fotografer som forbilde.
- På foto.no er der mange fotografer som leverer gode bilder som jeg kan lære av, både av å se på bildene, men også av å gi kritikk til bildene.
Jeg kan blant annet nevne Tommy Næss, Knut-Inge Johnsen, Roger Hebæk, Hans Jacob Haarseth, Erlend Mørk, Dag Thrane, Stian Holmen, Ivar Bjøndalsbakke, Atle Goutbeek og Stig Børre Elvegård. Disse har levert mange gode bilder som er inspirerende for meg å se på, og kanskje også noe å strekke seg etter.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg bruker fortsatt mest min gamle gode Canon 5D, som jeg kjøpte for 3 år siden. Gammel og gammel.. Har en Canon 50D i tillegg, men denne har jeg ikke brukt så mye som jeg hadde tenkt.
- Jeg innser mer og mer at jeg er mest fortrolig med fullformat, og føler det er det formatet som passer best til de type bildene jeg ønsker å ta. 50Den er greit til sitt bruk, for eksempel til fugl og makrofotografering, ja, pluss, pluss. Men 5Den er uunværlig når jeg skal fotografere til offwhite-serien min, sammen med et 50mm objektiv.
- Etter 3-4 år med digital fotografering, er jeg nå blitt ganske så mettet på det utstyrskjøret. Hvert år kommer det nye modeller i salg, men jeg sitter igjen med tanken at 5Den har mange år igjen. Men jeg skal innrømme at jeg har siklet litt på 5D mark II, men har uansett ikke noe hastverk.
- I sommer gikk jeg som sagt litt lei av motivene jeg oppsøkte. Resultatet der er at jeg solgte mitt 100-400mm objektiv. Nå bruker jeg mest et 50mm f/1.4 objektiv. Til og med 24-105mm er blitt overflødig.
- En litt artig sak er at jeg nylig kjøpte meg et godt brukt Polaroid kamera, det heter vel Polaroid Land Camera 360. Fikk gode tips av Tommy Næss og har nå prøvd det ut litt. Jeg ble nok ikke helt fornøyd med de føste bildene, men kanskje går det seg til etterhvert :-)
- Så det med utstyr er nok litt blandet. Jeg har både nytt og gammelt og det er like interessant å prøve ut gamle kameraer som nye. Man lærer noe ved det gamle også.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Det må portfoliobilde 1. Her var jeg og min sønn på besøk på Godøya. Han var litt skeptisk til oldemoren sin i 3-4 års alderen, og han ville egentlig ikke bli med på middag den dagen. Han var sjenert og smilte ikke så mye under besøket. Jeg tok en pause i spisingen og satt og tok noen bilder. Jeg håpet på et fint øyeblikk, og det kom. I 2 sekunder smilte han ærlig og oppriktig til sin oldemor mens han drakk. Min oldemor smilte selvfølgelig tilbake, og hun glemte samtidig at jeg satt og fotograferte. Hun liker visst ikke at jeg fotograferer, fordi hun mener at håret ikke er stelt, noe som bare hun mener :-). Det ble bare ett godt bilde under denne middagen. Det ble et minne for evigheten.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt å vise i brukerportrettet?
- Jeg vil vise litt forskjellige type bilder, for å vise litt hva som interesserer meg.
Noen av bildene er ikke tidligere publisert, men mulig jeg legger de ut for kritikk ved en senere anledning. Jeg vil vise portretter, litt makro, sunnmørskyst, bredvandring fotografert fra Galdhøpiggen og til slutt bilder fra serien offwhite.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Helt klart. Jeg hadde ikke så mye kunnskap om foto før jeg opprettet en konto her på foto.no. Det var først og fremst muligheten for tilbakemeldinger på bildene mine som tiltrakk meg, og senere også forumet. Etter en tid så turte jeg også å poste noen innlegg, ett av de med tittel Økt kreativitet med en 50mm?, et tema som jeg fikk mye interessant feedback på. Jeg leser mer på forumet enn jeg skriver, noe som gjenspeiler meg personlig; jeg tenker mer enn jeg prater :-)
- Så på foto.no har jeg sett veldig mange bilder, gode og dårlige. De gode er noe å strekke seg etter og til inspirasjon, mens man kan lære av andres feil med de som ikke fungerer helt.
- Så, foto.no har betydd veldig mye. La det ikke stoppe der :-)
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
Vel, jeg må innrømme at jeg har lest litt på hva de andre har svart her og det er litt blandet.
- Kanskje anbefalte bilder kan komme tilbake i en eller annen form. Det gikk jo litt over stokk og stein sist, på slutten vel å merke. Men ser at diverse andre sider opererer med noe lignende. Det var iallfall en gulrot for meg før. Hvis jeg klarte å lage et godt bilde, fikk det også mer oppmerksomhet. Jeg tror de fleste av oss ønsker oppmerksomhet og å vise bildene våre til flest mulig. Skryt gir inspirasjon, men det gjør også konstruktiv kritikk. Tror vi trenger både skryt og kontruktiv kritikk.
- Jeg har også lest forslag om en slags online utstilling, noe som kunne vært interessant. Usikker på hvordan det kan gjennomføres. Men om det kan være interessant for foto.no, er det bare å poste et innlegg på forumet, så får dere helt sikkert mange idèer.
- Jeg synes det redaksjonelle har vært bra, mye interessant lesing. Ekstra kjekt er det å lese intervjuer med kjente fotografer, da kan man få et innblikk i hvordan de tenker og jobber.
- Ser ofte at avisene setter opp diverse nettmøter, kanskje foto.no kunne gjort det samme innen foto? Nettmøte med en kjent fotograf kanskje. Tror det kunne vært interessant!
- Ellers mener jeg vi medlemmer også har mye å si for at foto.no skal bli bedre og mer interessant. Flere og bedre kritikker, samt at det kanskje skal bli litt mindre gjennomstrøm av bilder på Bildegalleriet. Der er det for meg umulig å holde meg oppdatert og vet at andre opplever det samme. En oppfordring eller tips til fotografene her, kan kanskje være å jobbe ekstra godt med de bildene man har tenkt å legge ut til visning, samt kanskje ikke alltid legge ut bilder på impuls. Da kan vi kanskje få økt kvalitet og antall tilbakemeldinger?
- Jeg ble medlem på foto.no sommeren 2006. Før den tid la jeg av og til ut bilder på forumet på dpreview.com, og fikk der noen enkle tilbakemeldinger. Så oppdaget jeg foto.no og at man her kunne få kommentarer og kritikk, noe som var ganske nytt for meg. Jeg husker godt den gode følelsen jeg fikk av alle positive kommentarene jeg fikk på det første bildet, men jeg kom nå raskt ned på bakken igjen.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg tror jeg alltid har hatt et lite øye for foto. Heg husker når jeg var mindre når jeg var på bilferie med familien, da satt jeg og så ut vinduet og sa til meg selv: det hadde vært et fint bilde, igjen og igjen. Husker ikke hvor gammel jeg var, men det var nok lenge før jeg begynte å fotografere selv.
- Min far kjøpte et Nikkormat med et normalobjektiv i Sandnes i 1973. Det kameraet har vært med meg siden jeg ble født, fra jeg var motivet, og til jeg begynte å brukte det selv i 14-15års alderen. Det var ikke så lett å lære seg det tekniske til å begynne med. Blenderen var alltid satt til f5.6 (siden jeg var blitt fortalt at det var greit å bruke), og jeg justerte lukker til at lysmåleren stod sånn ca midt på skalaen. Bilder ble det uansett, og tror også jeg av og til ble fornøyd. Gøy var det uansett.
- Så sent som i 2005 brukte jeg dette kameraet. Det samme året kjøpte jeg mitt første digitale speilrefleks (en Canon 350D). Det var da jeg virkerlig begynte med foto, og det ble en seriøs hobby. Før det soset jeg for det meste rundt, og hadde ikke helt peiling på hva jeg holdt på med. Jeg har lært utrolig mye fra 2005 til nå, selv uten å ha vært på et eneste kurs eller workshop.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg er både tålmodig og utålmodig, men kan godt bytte ut utålmodig med søkende. Jeg kan godt være flere timer innenfor et lite område, mens andre ganger tar jeg meg liten tid med hvert motiv. Venner som har vært med meg når jeg fotograferer, sier at jeg er i en egen verden. Og det kan nok stemme.
Jeg er ute etter detaljer, som kanskje folk tar for gitt eller ikke legger merke til. Jeg ser like mye skjønnhet i det forfalne menneskeskapte, som i naturen. Det er forresten mye forfallent å finne i naturen også.
- Jeg er ute etter å gjøre bildene mine enklest mulig, og prøver å underbygge enkelhet med komposisjon, linjer og plassering av elementer i bildeflaten. For betrakteren kan det kanskje se noe kaotisk ut, så her har jeg kanskje en utfordring; å gjøre det enklere for de som skal se bildene. Jeg har nok fått inntrykk av at bildene i serien offwhite ikke er enkle å kritisere.
Men til syvende og sist må jeg stole på meg selv og magefølelsen.
- Når det gjelder motiver, er jeg nok litt altomslukendes. Jeg har prøvd å gjenspeile det i bildene i portfolioen i dette brukerportrettet. Jeg ønsker ikke å sette meg selv i en bås, at jeg for eksempel kaller meg naturfotograf, gatefotograf osv. Det er så mange miljøer som er interessante.
Til slutt så kan jeg legge til at jeg er veldig selvkritisk, mest når jeg går gjennom bildene i etterkant. Det er mange som ikke får bli med videre.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Det er mye som inspirerer meg, men kanskje aller mest det å fotografe. Da er jeg i min egen verden, ser motiver overalt og er veldig fokusert. Tiden eksisterer ikke. Når jeg skal ut på fototur, forteller jeg samboeren at; jeg tar meg en liten tur ut og fotograferer, så kommer jeg hjem flere timer senere. Slik er det bare.
- Jeg får også inspirasjon når jeg ikke fotograferer, da ved å se på bilder her inne på foto.no, men også på andre nettsider. Og så er det veldig inspirerende å få kritikk og tilbakemeldinger på bildene jeg legger ut. Ekstra inspirerende er det når de blir godt likt, særlig de bildene som er litt annerledes.
- Det høres kanskje litt rart ut, men jeg blir også inspirert av å feile. Hvis jeg har brukt litt tid på et motiv og kommer hjem og ser at jeg ikke har kommet i mål med fotograferingen, da må jeg ut igjen og gjøre det riktig. Kanksje ikke med en gang, men neste gang jeg vender tilbake til det aktuelle motivet. Men dette fungerer selvsagt dårlig med øyeblikksbilder.
- En annen ting som kan inspirere, er film. Noen filmer er bygget opp på en slik måte at uansett når man setter på pause, får man et godt bilde. Kanskje satt litt på spissen, men slike filmer er inspirerende. Man sitter og ser på og tenker det hadde vært et fint bilde, igjen og igjen. Barndomen repeterer seg :-)
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Ambisjoner ja.. Det hadde vært en drøm å kunne hatt en utstilling og da må det også være en ambisjon. Men som jeg sier til min samboer: jeg må bare bli god nok først.
- Jeg har også gått med en liten tanke/drøm en stund, om at jeg en gang kunne klart å fått til en utstilling hjemme på Godøya, med motiver fra sunnmørsk natur.
- Jeg har også ambisjoner om å utvikle de siste seriene mine til noe mer, der jeg hovedsaklig ønsker å ha med noe menneskelig i bildene. Det er noe jeg tenker mye på.
- Og til slutt så har jeg ambisjoner om å skille meg ut som fotograf, rett og slett finne meg selv med bildene mine. Slik jeg ser det, er det helt avgjørende for min egen utvikling som fotograf. Jeg må tørre å være annerledes.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Som den amatøren jeg er, har jeg vanskelig for å bruke ordet fotoprosjekter, men jeg kan si noe om seriene jeg holder på med. Jeg kan trekke frem et eksempel med serien offwhite. I sommer begynte jeg å tenke på hva jeg ønsket med fotograferingen min, for jeg følte at jeg gikk og stampet i det samme hele tiden. Jeg gikk en god måned uten å fotografere. Samtidig gikk jeg og tenkte på ordet offwhite, og prøvde å samle tankene rundt det, og skrive ned hva det betydde for meg. Jeg ønsket å bygge opp en serie rundt den tittelen. Jeg hadde mye overskudd når jeg begynte å fotografere igjen, og følte jeg hadde et mål.
- Om jeg klarer å trekke dette offwhite-prosjektet så langt til at det kan bli en utstilling, skal jeg være svært fornøyd med meg selv. Det hadde vært en drøm som hadde gått i oppfyllelse!
Kan du fortelle litt mer konkret hvordan du har jobbet med denne serien?
- Da jeg bestemte meg for å sette bilder i sammenheng med ordet/begrepet Offwhite, satte jeg meg ned og gikk gjennom alle bildene mine. Jeg kopierte de som kunne passe inn i en egen mappe på PC-en for videre gjennomgang. Av disse igjen, er det noen som har gått gjennom nåløyet, som jeg har lagt ut her på foto.no. Jeg legger de ut på kritikken for å få kritikk. Klarer de å stå på egne bein etter det, blir de med videre.
- Når jeg har vært ute og fotografert til denne serien, går jeg først gjennom alle bildene, redigerer de grovt og samtidig sletter de jeg ikke ønsker å ta med videre. Under denne prosessen ser jeg meg ut de som har potensiale til å kanskje være med videre, og kanskje komme så langt at de legges ut på kritikken. Disse bildene bruker jeg ekstra tid på i bilderedigeringen og lar de så ligge noen dager før jeg tar de opp igjen til vurdering.
Har jeg da den samme gode mageføleslen for ett eller flere av bildene, er det gode muligheter for at jeg legger de ut på kritikken.
Bildekritikk betyr tydeligvis mye for deg i utviklingen din som fotograf. Kan du utdype dette litt, og også si noe om hva du mener er fruktbar bildekritikk?
- Kritikk er for mange et negativt ladet ord, derfor liker jeg å si konstruktiv kritikk. Jeg mener at en bildekritikk kan være fruktbar både for kritiker og for den som mottar kritikk, hvis den er konstruktiv. For at en kritikk skal være konstruktiv, bør den inneholde begrunnelser. Kanskje ikke dette altid er nødvendig, men jeg tror at både kritiker og fotograf kan få noe igjen for det. Fotografen ser lettere hva kritiker mener og hvorfor. Kritiker må tenke og se mer for å kunne gi begrunnelse. Ved å begrunne kritikken, kan også andre kritikere korrigere deg om du har feil i noe. Noe som er vanskeligere hvis man ikke begrunner.
- Det virker som om mange gruer seg litt til å skrive kritikk, særlig på f/64 på foto.no. De føler at de ikke kan være spontane og gi positive tilbakemeldinger. Det positive hører like mye med i en kritikk som det negative. Og det positive bør begrunnes like mye som det negative. Jeg tror faktisk at det er vanskeligere å begrunne det positive enn det negative.
Hvis man ikke kan begrunne noe, er det bare å skrive det. At for eksempel jeg har ikke kunnskap nok til å begrunne hvorfor dette fungerer. Da kan kanskje neste kritiker klare å sette ord på det, og plutselig har også kritiker lært noe.
- Jeg tenker på dette når jeg skriver kritikker, og prøver så godt jeg kan ut ifra mine kunnskaper.
- Og til slutt, jeg mener fotografen gjerne kan stille spørsmål tilbake til kritiker om det er noe som er uklart. Det kan det bli mer av, noe som kan føre til en konstruktiv diskusjon rundt et bilde.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Nå er jeg en av de som legger mer merke til bildene enn hvem som har fotografert. Kanskje jeg er den eneste, men jeg har ikke noen norske eller internasjonale fotografer som forbilde.
- På foto.no er der mange fotografer som leverer gode bilder som jeg kan lære av, både av å se på bildene, men også av å gi kritikk til bildene.
Jeg kan blant annet nevne Tommy Næss, Knut-Inge Johnsen, Roger Hebæk, Hans Jacob Haarseth, Erlend Mørk, Dag Thrane, Stian Holmen, Ivar Bjøndalsbakke, Atle Goutbeek og Stig Børre Elvegård. Disse har levert mange gode bilder som er inspirerende for meg å se på, og kanskje også noe å strekke seg etter.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg bruker fortsatt mest min gamle gode Canon 5D, som jeg kjøpte for 3 år siden. Gammel og gammel.. Har en Canon 50D i tillegg, men denne har jeg ikke brukt så mye som jeg hadde tenkt.
- Jeg innser mer og mer at jeg er mest fortrolig med fullformat, og føler det er det formatet som passer best til de type bildene jeg ønsker å ta. 50Den er greit til sitt bruk, for eksempel til fugl og makrofotografering, ja, pluss, pluss. Men 5Den er uunværlig når jeg skal fotografere til offwhite-serien min, sammen med et 50mm objektiv.
- Etter 3-4 år med digital fotografering, er jeg nå blitt ganske så mettet på det utstyrskjøret. Hvert år kommer det nye modeller i salg, men jeg sitter igjen med tanken at 5Den har mange år igjen. Men jeg skal innrømme at jeg har siklet litt på 5D mark II, men har uansett ikke noe hastverk.
- I sommer gikk jeg som sagt litt lei av motivene jeg oppsøkte. Resultatet der er at jeg solgte mitt 100-400mm objektiv. Nå bruker jeg mest et 50mm f/1.4 objektiv. Til og med 24-105mm er blitt overflødig.
- En litt artig sak er at jeg nylig kjøpte meg et godt brukt Polaroid kamera, det heter vel Polaroid Land Camera 360. Fikk gode tips av Tommy Næss og har nå prøvd det ut litt. Jeg ble nok ikke helt fornøyd med de føste bildene, men kanskje går det seg til etterhvert :-)
- Så det med utstyr er nok litt blandet. Jeg har både nytt og gammelt og det er like interessant å prøve ut gamle kameraer som nye. Man lærer noe ved det gamle også.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Det må portfoliobilde 1. Her var jeg og min sønn på besøk på Godøya. Han var litt skeptisk til oldemoren sin i 3-4 års alderen, og han ville egentlig ikke bli med på middag den dagen. Han var sjenert og smilte ikke så mye under besøket. Jeg tok en pause i spisingen og satt og tok noen bilder. Jeg håpet på et fint øyeblikk, og det kom. I 2 sekunder smilte han ærlig og oppriktig til sin oldemor mens han drakk. Min oldemor smilte selvfølgelig tilbake, og hun glemte samtidig at jeg satt og fotograferte. Hun liker visst ikke at jeg fotograferer, fordi hun mener at håret ikke er stelt, noe som bare hun mener :-). Det ble bare ett godt bilde under denne middagen. Det ble et minne for evigheten.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt å vise i brukerportrettet?
- Jeg vil vise litt forskjellige type bilder, for å vise litt hva som interesserer meg.
Noen av bildene er ikke tidligere publisert, men mulig jeg legger de ut for kritikk ved en senere anledning. Jeg vil vise portretter, litt makro, sunnmørskyst, bredvandring fotografert fra Galdhøpiggen og til slutt bilder fra serien offwhite.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Helt klart. Jeg hadde ikke så mye kunnskap om foto før jeg opprettet en konto her på foto.no. Det var først og fremst muligheten for tilbakemeldinger på bildene mine som tiltrakk meg, og senere også forumet. Etter en tid så turte jeg også å poste noen innlegg, ett av de med tittel Økt kreativitet med en 50mm?, et tema som jeg fikk mye interessant feedback på. Jeg leser mer på forumet enn jeg skriver, noe som gjenspeiler meg personlig; jeg tenker mer enn jeg prater :-)
- Så på foto.no har jeg sett veldig mange bilder, gode og dårlige. De gode er noe å strekke seg etter og til inspirasjon, mens man kan lære av andres feil med de som ikke fungerer helt.
- Så, foto.no har betydd veldig mye. La det ikke stoppe der :-)
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
Vel, jeg må innrømme at jeg har lest litt på hva de andre har svart her og det er litt blandet.
- Kanskje anbefalte bilder kan komme tilbake i en eller annen form. Det gikk jo litt over stokk og stein sist, på slutten vel å merke. Men ser at diverse andre sider opererer med noe lignende. Det var iallfall en gulrot for meg før. Hvis jeg klarte å lage et godt bilde, fikk det også mer oppmerksomhet. Jeg tror de fleste av oss ønsker oppmerksomhet og å vise bildene våre til flest mulig. Skryt gir inspirasjon, men det gjør også konstruktiv kritikk. Tror vi trenger både skryt og kontruktiv kritikk.
- Jeg har også lest forslag om en slags online utstilling, noe som kunne vært interessant. Usikker på hvordan det kan gjennomføres. Men om det kan være interessant for foto.no, er det bare å poste et innlegg på forumet, så får dere helt sikkert mange idèer.
- Jeg synes det redaksjonelle har vært bra, mye interessant lesing. Ekstra kjekt er det å lese intervjuer med kjente fotografer, da kan man få et innblikk i hvordan de tenker og jobber.
- Ser ofte at avisene setter opp diverse nettmøter, kanskje foto.no kunne gjort det samme innen foto? Nettmøte med en kjent fotograf kanskje. Tror det kunne vært interessant!
- Ellers mener jeg vi medlemmer også har mye å si for at foto.no skal bli bedre og mer interessant. Flere og bedre kritikker, samt at det kanskje skal bli litt mindre gjennomstrøm av bilder på Bildegalleriet. Der er det for meg umulig å holde meg oppdatert og vet at andre opplever det samme. En oppfordring eller tips til fotografene her, kan kanskje være å jobbe ekstra godt med de bildene man har tenkt å legge ut til visning, samt kanskje ikke alltid legge ut bilder på impuls. Da kan vi kanskje få økt kvalitet og antall tilbakemeldinger?
Selvportrett
Ivan Holmedal
Ivan Holmedal
Portfoliobilde 1
Ivan Holmedal
Portfoliobilde 2
Ivan Holmedal
Portfoliobilde 3
Ivan Holmedal
Portfoliobilde 4
Ivan Holmedal
Portfoliobilde 5
Ivan Holmedal
Portfoliobilde 6
Ivan Holmedal
Portfoliobilde 7
Ivan Holmedal
Portfoliobilde 8
Ivan Holmedal
Portfoliobilde 9