Men før jeg finner frem RAW-filene vil jeg ta med et par JPG-triks som X100 kan utføre.
Man skal også være klar over at dette bare kan utføres i JPG, med de begrensinger det har for eksponeringstoleranser og etterarbeid.
Bildet over er et ufremkalt opptak av et motiv med store kontraster der skyggen dominerer. Da er det lett at kameraet eksponerer for skyggene slik at høylysene brenner ut.
Når opptaket i tillegg ikke er tatt på laveste ISO-verdi, men er tatt på ISO800 (som normalt har litt dårligere dynamikk) er det bare å konstatere at X100 gjør en usedvanlig god jobb i kontrastfylte situasjoner.
Siden hver piksel er større får hver piksel bedre mulighet til å fange lys. Dette gir selvsagt et fortrinn på høy ISO. Men det er fordelen dette gir i skyggene på lave ISO-verdier som fascinerer meg mest. Store piksler gir nemlig større rom for kraftige justeringer, noe som av og til kan føre frem til overraskende og spennende visuelle muligheter.
Bildet over er ikke spesielt spennende, bleike skygger på en hvit vegg er ikke det mest fortryllende motivet. Men det gir et godt utgangspunkt for å utfordre filkvaliteten i X100. Personlig mener jeg at det mest interessante er lite korning på relativt moderate ISO-verdier, og på det punktet leverer X100 varene.
Jeg forundres derfor over at kameraprodusentene legger sånn vekt på å øke den nominelle oppløsning på 15x23mm-formatet, for tiden er det Canon som har "rekorden" med 18Mp.
Over har jeg sammenstilt 100%-utsnitt tatt fra X100 opp mot Nikon D7000 (som har samme bildebrikke som Pentax K5) og Canon 600D (som har samme bildebrikke som Canon 60D og Canon 7D) for å studere støy og korning. Opptakene er tatt samtidig og derfor under identiske forhold. Fordi disse kameraene har henholdsvis 12Mp, 16Mp og 18Mp gir 100%-utsnittene ulik skalering av motivet.
Fargene er også noe forskjellige. Dette skyldes at Lightroom har flere ulike kameraprofiler for Nikon- og Canon-kameraene, men ikke for X100. Selv om det er mulig å skru seg frem til en mer enhetlige hvitballanse har jeg valgt å la fargene være som de er.
ISO3200-eksemplene over forteller sitt tydelige språk. Her er det ikke vanskelig å skille ut hvilket kamera som har minst korning, jevnest toneforløp og best kantskarphet.
Det som imidlertid ikke kan kamufleres er økende korning ved økende ISO-verdier. Dette gir seg også utslag langs linjer og konturer. Kantlinjer som på lav ISO kan fremstå jevne og presise vil bli mer og mer ujevne etter hvert som ISO-verdien skrus opp. Dette ser vi tydelig har skjedd i alle 100%-utsnittene over.
Jeg har i tillegg skalert opptakene fra D7000 og 600D slik at de nå dekker samme motivutsnitt som X100. Dermed tildeles D7000 og 600D den fordelen som deres ekstra piksler gir ved normal bruk.
Disse to grepene gjør at det nå er mindre visuell forskjell mellom disse tre kameraene, men fremdeles kommer X100 best ut av denne uformelle sammenligningen.
- X100 har nesten ikke støy, finkornet tekstur, presise kantlinjer og gode kontraster.
- D7000 har lite støy, litt grovere kornstruktur, mykere kantlinjer og svake kontrast.
- 600D har tydeligere støy, tydelig kornstruktur, relativt presise kantlinjer og gode kontraster.
Når vurderingskriteriene støy, korning, kantlinjer og kontraster legges til grunn for vurderingene mener jeg at X100 er tydelig bedre enn 600D som igjen er litt bedre enn D7000, både på ISO3200 og på ISO6400.
Filkvaliteten fra D7000/K5 og 600D/7D har mange steder blitt omtalt som 15x23mm-formatets ypperste, men vurdert ut fra eksemplene i denne artikkelen henger de faktisk litt etter i forhold til filkvaliteten i X100 på de høyeste ISO-verdiene. Dette viser at store piksler er å foretrekke fremfor små når lyset er dårlig. Forskjellene er ikke store, men tilstrekkelige til å konstatere at både Nikons 16Mp og Canons 18Mp må gi tapt for Fujis 12Mp. Imponerende.
Heller ikke her er det brukt noen form for støyreduksjon. Som utsnittene viser så gir 5D litt mindre korning og et litt jevnere toneforløp i et mørkt ISO1600-opptak, men avstanden fra dette 15x23mm-kameraet til 5D mk I (som er et seks år gammelt 24x36mm-kamera) er den minste jeg har kunnet observere for dette brikkeformatet.
Høyeste kalibrerte hastighet i X100 ISO6400. Til sammenligning er høyeste kalibrerte hastighet i 5D mk I er bare ISO1600, og det jeg kaller ISO3200 er omtalt som H når man velger hastighet i kameraet. At 5D mk I har nedsatt dynamikk på høyeste følsomhet er derfor omtrent som forventet.
5D er altså bedre enn X100 når opptaket er litt for mørkt (konferer -0,7EV ISO1600), men X100 dekker inn denne forskjellen når det får nok lys slik at opptaket blir lysere (konferer +0,7EV IO3200) og 5D mk I "presses" utenfor sin "comfort sone".
Det er selvsagt behov for et langt høyere antall eksempler for å trekke sikre, entydige konklusjoner. Likevel drister jeg meg til å peke på at 5D sine store piksler gir en større toleranse når histogrammet venstrejusteres ( mørk eksponering = få bit = lav digitalinformasjon). Men fordi X100 har en mer moderne digitalprosessering klarer dette å kompensere når histogrammet høyrejusteres (lys eksponering = mange bit = høy digitalinformasjon). Store piksler gir en fordel på den analoge siden og moderne prosessering gir en fordel på den digitale siden av A/D-prosessoren.
Disse tankene er basert på visuelle betraktninger og er derfor høyst uvitenskaplige vurderinger. Det bemerkelsesverdige her er imidlertid ikke at X100 er bortimot likeverdig med 5D mk I på høy ISO. Det bemerkelsesverdige er at oldtimeren 5D mk I fremdeles er et lite hode foran på ISO1600 i forhold til et flunkende nytt 15x23mm-kamera med samme antall piksler som (antakelig) er spesielt justert for å gi flotte resultater på høy ISO.