Dette er den første av flere artikler om jobbing med råfiler som presenteres på foto.no. I denne artikkelen skal vi ta for oss selve råfilene, hva de er og hvordan vi kan justere de til ønsket resultat. I tillegg skal vi se på hva som finnes av programvare for jobbing med råfiler, fordeler og ulemper med råfiler samt litt om arbeidsflyt.

Jeg har lagt opp artikkelen slik at den nok vil gi best uttelling for de som trenger mest hjelp når det gjelder jobbing med råfiler. Mange vet ikke hvor de skal begynne når man snakker om råfiler, og enkelte vet ikke hva man i det hele tatt snakker om når vi diskuterer råfiler. Jeg håper derfor at de som ikke har tilegnet seg kunnskap om råfiler finner denne artikkelen nyttig. I tillegg håper jeg at de som allerede kan en del om råfiler og vet litt om hvordan vi jobber med disse også finner artikkelen nyttig. Uansett hvilket nivå man er på når det gjelder jobbing med råfiler vil det alltid være noe å lære. Derfor kan det kanskje være noe å plukke opp for noen og enhver i denne artikkelen.

Selv lærer jeg noe nytt hver dag. Det er jeg svært glad for, og håper aldri det stopper opp.

I fremtidige artikler kommer jeg til å ta for meg programvare som Aperture, LightRoom og ACR / Bridge. Vi skal ikke se bort fra at det også vil komme en artikkel om Photoshop CS3 / CS4 hvis interessen for denne type artikler er tilstede.

La oss aller først se litt på det tekniske når det gjelder råfiler.
Sit back, relax and enjoy.

Her er et eksempel på en råfil før og etter justeringer. Vi ser at den originale råfilen er flat, kjedelig og det er ikke noe smell i fargene. I den justerte versjonen har vi klart å få fram opplevelsen slik den var da bildet ble tatt. Vi har fått mer kontrast, mye rikere farger og bildet er ikke så kjedelig å betrakte lenger. Det er ikke tilført noen form for effekter i den justerte versjonen, og bildet har heller ikke vært innom Photoshop eller lignende program. Alle justeringer er foretatt i råfilkonverteren.