Personlig håper jeg at Olympus vil komme med en utgave med en integrert optisk søker med splittbildefokus plassert i øvre, venstre hjørne, rett og slett noe á la Leica M8/M9. Sammen med noen kompakte faste objektiver vil det være en umiddelbar "løp og kjøp"-løsning, i hvert fall sett fra mitt ståsted.
Selv om jeg bare har brukt E-P1 med kit-zoomen, sendte Olympus heldigvis med den løse, optiske rammesøkeren (som settes i blitsskoen). På tross av noen betydelige kompromisser synes jeg rammesøkeren er nok til å gjør E-P1 til et annet kamera. Den er tilpasset fastobjektivet på 17mm. Og selv om den gir en enda større bildevinkel er det tydelige WhiteLines (en hvit ramme) for denne ene brennvidden. Dermed opplever jeg bruken av kameraet vesentlig mer inspirerende ved å sette kit-zoomen på 17mm sammen med den løse, optiske søkeren. Jeg synes det gir en større kontroll og nærhet med motivutsnittet. Dessverre er det ingen fokusindikasjon, noe jeg på det mest inderlige håper at Olympus klarer å implementere ved neste korsvei. Men fordi denne søkeren ikke har noen info om andre brennvidder blir det til at den stort sett legges til sides.
E-P1 har mange designmessige likhetstrekk med PEN F, men i mangel av en fysisk utgave av forløperen finner jeg frem mitt tilårskomne speilreflekskamera Olympus OM-1 for å vurdere nykommeren opp mot hva Olympus har fått til av løsninger tidligere.
Det er heller ikke mulig for meg å avgjøre tilstrekkelig presist hvor skarphetsplanet er plassert ved å se på hele motivutsnittet i søkeren. Dette skyldes både at objektivet har relativt dårlig lysstyre og dermed stor dybdeskarphet på åpen blender og at LCD-skjermen har så grov oppløsning at dybdeskarphetskarakteristikker kamufleres. I mange situasjoner er det dessuten umulig å bruke 10x-funksjonen for å kontrollere dette, noe som gjør at fokuseringen foregår på AF sine egne premisser (les: fokusering skjer mest på måfå, i hvert fall i forhold til det jeg er vant med fra eget DSLR).
Det er åpenbart at Olympus ønsker å levere et kamera med strålende filteknisk kvalitet og utskiftbar optikk i et ekstraordinært lite format. Samtidig er det ganske tydelig at den kompakte størrelsen både har eliminert den optiske søkeren og gått ut over betjeningsvennlighet. Paradoksalt nok er det egentlig ikke kamerakroppens størrelse som er for liten men mer den miniatyraktige utformingen av kameraets ulike knapper og betjeningshjul.
Det er også mulig å tenke seg en løsning der det er utviklet utskiftbare søkere med whitelines som indikerte ulike brennvidder, Olympus har jo allerede en søker, kanskje det kommer flere etter hvert.
Objektivet har imidlertid en litt pussige oppførsel. Frontelementet beveger seg frem og tilbake ved justering av brennvidde og objektivet er kortest rundt 25mm og får maksimal lengde og er like langt ved 14mm som ved 42mm. Objektivet endrer også lengde når det fokuserer og er lengst ved korte avstander og kortest ved lange avstander. I tillegg roterer frontelementet, noe som vanskeliggjør bruk av polariseringsfilter.
Når objektivet er sammenbrettet virker det kompakt og solid. Men når det er i sin fulle lengde virker det både skranglete og sårbart og forskjellen i byggekvalitet i forhold til mitt gamle Zuiko 50mm f/1,8 (som på tross av at det var 70- og 80-tallets kit-objektiv er bygget helt i metall) er påfallende.
Objektivet har heller ingen avstandsangivelse eller normal fokuseringsring for manuell fokus, noe som gjør at det har en svært begrenset bruksmåte helt og holdent styrt av autofokus.
Kameraet kan stilles på enkeltbilde eller serieopptak. Det er også mulig å velge mellom 2 eller 12 sekunders forsinkelse (selvutløser). Disse valgene må stilles i menyen.
Kameraet har også en liten AEL/AFL-knapp for låsing av eksponering, en mulighet som jeg jevnlig benytter når kontrastene er for store og jeg ønsker raskt å kontrollere eksponeringen.
Olympus E-P1 har heldigvis norsk som menyspråk. Hovedmenyen har 5 tags, hver med sine undermenyer og E-P1 har så mange ulike innstillingsmuligheter at det ikke er hensiktsmessig å liste opp her. På mange måter har kameraet for mange "fikse" muligheter, men alt for puslete layout. Det gir meg en følelse av at Olympus har tenkt at mange triks er bedre enn gode triks.
Betegnende nok ble det naturlig å velge mitt sedvanlige speilrefleks de gangene jeg skulle ut i sommernatten og ta landskapsbilder med lang lukkertid mens E-P1 i denne sammenheng like naturlig ble liggende hjemme.
_________________________________
I artikkelen Eksponering til RAW - en metodisk tilnærming skriver jeg mer om hvordan jeg eksponerer og jobber med RAW-filene.