Hvor lenge har du vært medlem av foto.no?
- Siden desember 2008
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Fotointeressen min begynte i 14 15 års alder, ved at jeg lånte min fars Beltica Compur Rapid kamera og tok bilder på reiser og ferier. Deretter kjøpte jeg mitt første kamera. Min fars kamera har jeg ennå som hyllepynt.
- I begynnelsen av 60 årene tok det helt av. Nabogutten på Etterstad var den fire år eldre Arild Kristo, og de neste to årene var jeg så heldig å få bli med ham på oppdrag av og til. Han lærte meg mye om det fotografiske bildet, filmfremkalling og mørkeromsarbeid. Det jeg husker godt var at han stadig maste om at et bilde skulle fortelle noe. At bildet skulle gi en visuell opplevelse. Jeg innredet et provisorisk mørkerom på gutterommet hjemme, og fikk til noe bra bilder. Så bra at da leverte jeg 7 bilder til høst- og vårkonkurransen 1964-65 i Oslo Kameraklubb. Jeg fikk 7 førstepremier. Fotografen i meg ble født.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Det får andre gjøre.
- Jeg kan røpe at jeg har det med å se lenge i søkeren, så lenge at motivet blir borte av og til. Litt ergerlig det egentlig. Med det har jeg gått glipp av mange blinkskudd.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Utfordringer. Oppdrag. Komme til nye steder, nye motiver.
- Fotoutstillinger i inn- og utland er inspirerende og lærerikt. Jeg bruker fotobøker av de store mesterne som lærebøker. Også enkelte opplevelser som gjør inntrykk , kan bli til et bilde senere. Jeg ser mye på grafikk, der er det mye å hente.
Kan du fortelle litt om noen av oppdragene du har fått?
- Fra 2005 til 2009 var jeg tilknyttet Christiania FriAkademi for klassisk kunst, med fotooppdrag i forbindelse med utarbeidelse av akademiets studiebøker, studentarbeid i forbindelse med utstillinger, studiereiser og akademiets hjemmeside.
- Bilder til Hvitserk & Eventyrreiser AS, i forbindelse med trekkingtur til Mount Everest Base Camp, Nepal i 2007. Bildene blir brukt på deres hjemmesider, foredrag og turkataloger.
- I disse dager har jeg akkurat avsluttet et oppdrag med fotografering av malerier som skal på utstilling i mai måned i forbindelse med kunstnerens hjemmeside, annonser og brosjyrer.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Å bli bedre.
Hva mener du er et godt bilde?
- Bildet må fortelle noe og ha en interessant komposisjon. Det behøver ikke være teknisk perfekt, skarpt og med fine farger. Synes ofte at en rufsete fremstilling av motivet kan være vel så spennende.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Fra foto.no kan jeg nevne Torild Høyland, Kjell Harangen, Tommy Næss, Ivan Holmedal, Torbjørn Vidnes, Thorbjørn Riise Haagensen, Julie Erlandsen, Trygve Aanrud, Erik Kristensen, Roger Amdahl. Og helt sikker noen til.
- Når det gjelder andre fotografer blir det vel bare og ramse opp alle fotobøkene jeg har, ser ingen grunn til det. Men Arild Kristo var, og er fremdeles et av forbildene.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Altfor lite.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Som mange andre så er det vel et ønske å få til en utstilling med tiden.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- En ide blir ofte til i fotograferingsøyeblikket og senere finpusset i Photoshop. Før var det mørkerommet, men det er flere tiår siden.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Nå bruker jeg Hasselblad 500 CM, Holga CFN og Nikon D300. Jeg trives best med film i kamera og bruker det fremdeles. Har ikke noe spesielt forhold til utstyr bare det fungerer.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Det digitale gjør jo at jeg har muligheten til å ta tusenvis av bilder uten å tenke på kostnadene. Jeg bruker fremdeles mye film og avfotograferer negativet med digitalkamera og microobjektiv.
Kan du si noe om hvordan det er å være filmbasert fotograf i dag?
- Det er forskjellige teknikker og det krever at jeg må bruke lenger tid på hvert bilde. Med Holga for eksempel er det ikke alltid at søkerbildet stemmer med det som kommer på negativet, og det er like spennende hver gang!
- Det er også en stor forskjell å se ned på mattskiva i Hasselblad, og jobben med å fremkalle filmen etc. kontra det å knipse løst digitalt og legge rett inn på Photoshop.
- Og i Oslo er det fremdeles steder som selger film og kjemikalier, så det er helt problemfritt.
- Når det gjelder tilbakemeldingene jeg får, er det like mange meninger som øyer som ser. Ett og samme bilde kan få alt fra slakt til å bli rost opp i skyene. Noen synes at et bilde er veldig bra, andre synes det er søppel. Stort sett får jeg mest positive tilbakemeldinger.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om
bakgrunnen for bildet?
- Det bildet som har fulgt meg i alle år, og som i alle disse årene har hengt på veggen, uansett hvor jeg har bodd, er bilde nr. 4. Bildet er et eksperiment, idet det var det første negativet som jeg overførte til Kodalith film. I bilde nr. 5, tatt vel 46 år senere, så jeg igjen det samme motivet i Losbymarka.
- Bildet nr. 4 er tatt i ca. 1964, motivet er fra Slottsparken, bildet nr. 5 er tatt i 2010, det første er analogt, det andre er digitalt.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Jeg har valgt ut noen bilder som spenner fra 1960 årene og frem til i dag.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Jeg har tukla med foto i 54 år, vanskelig å forandre seg!
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Det har jeg ingen ideer om. Jeg tror at tiden avgjør de store endringene. Alt endrer seg.
- Siden desember 2008
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Fotointeressen min begynte i 14 15 års alder, ved at jeg lånte min fars Beltica Compur Rapid kamera og tok bilder på reiser og ferier. Deretter kjøpte jeg mitt første kamera. Min fars kamera har jeg ennå som hyllepynt.
- I begynnelsen av 60 årene tok det helt av. Nabogutten på Etterstad var den fire år eldre Arild Kristo, og de neste to årene var jeg så heldig å få bli med ham på oppdrag av og til. Han lærte meg mye om det fotografiske bildet, filmfremkalling og mørkeromsarbeid. Det jeg husker godt var at han stadig maste om at et bilde skulle fortelle noe. At bildet skulle gi en visuell opplevelse. Jeg innredet et provisorisk mørkerom på gutterommet hjemme, og fikk til noe bra bilder. Så bra at da leverte jeg 7 bilder til høst- og vårkonkurransen 1964-65 i Oslo Kameraklubb. Jeg fikk 7 førstepremier. Fotografen i meg ble født.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Det får andre gjøre.
- Jeg kan røpe at jeg har det med å se lenge i søkeren, så lenge at motivet blir borte av og til. Litt ergerlig det egentlig. Med det har jeg gått glipp av mange blinkskudd.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Utfordringer. Oppdrag. Komme til nye steder, nye motiver.
- Fotoutstillinger i inn- og utland er inspirerende og lærerikt. Jeg bruker fotobøker av de store mesterne som lærebøker. Også enkelte opplevelser som gjør inntrykk , kan bli til et bilde senere. Jeg ser mye på grafikk, der er det mye å hente.
Kan du fortelle litt om noen av oppdragene du har fått?
- Fra 2005 til 2009 var jeg tilknyttet Christiania FriAkademi for klassisk kunst, med fotooppdrag i forbindelse med utarbeidelse av akademiets studiebøker, studentarbeid i forbindelse med utstillinger, studiereiser og akademiets hjemmeside.
- Bilder til Hvitserk & Eventyrreiser AS, i forbindelse med trekkingtur til Mount Everest Base Camp, Nepal i 2007. Bildene blir brukt på deres hjemmesider, foredrag og turkataloger.
- I disse dager har jeg akkurat avsluttet et oppdrag med fotografering av malerier som skal på utstilling i mai måned i forbindelse med kunstnerens hjemmeside, annonser og brosjyrer.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Å bli bedre.
Hva mener du er et godt bilde?
- Bildet må fortelle noe og ha en interessant komposisjon. Det behøver ikke være teknisk perfekt, skarpt og med fine farger. Synes ofte at en rufsete fremstilling av motivet kan være vel så spennende.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Fra foto.no kan jeg nevne Torild Høyland, Kjell Harangen, Tommy Næss, Ivan Holmedal, Torbjørn Vidnes, Thorbjørn Riise Haagensen, Julie Erlandsen, Trygve Aanrud, Erik Kristensen, Roger Amdahl. Og helt sikker noen til.
- Når det gjelder andre fotografer blir det vel bare og ramse opp alle fotobøkene jeg har, ser ingen grunn til det. Men Arild Kristo var, og er fremdeles et av forbildene.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Altfor lite.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Som mange andre så er det vel et ønske å få til en utstilling med tiden.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- En ide blir ofte til i fotograferingsøyeblikket og senere finpusset i Photoshop. Før var det mørkerommet, men det er flere tiår siden.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Nå bruker jeg Hasselblad 500 CM, Holga CFN og Nikon D300. Jeg trives best med film i kamera og bruker det fremdeles. Har ikke noe spesielt forhold til utstyr bare det fungerer.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Det digitale gjør jo at jeg har muligheten til å ta tusenvis av bilder uten å tenke på kostnadene. Jeg bruker fremdeles mye film og avfotograferer negativet med digitalkamera og microobjektiv.
Kan du si noe om hvordan det er å være filmbasert fotograf i dag?
- Det er forskjellige teknikker og det krever at jeg må bruke lenger tid på hvert bilde. Med Holga for eksempel er det ikke alltid at søkerbildet stemmer med det som kommer på negativet, og det er like spennende hver gang!
- Det er også en stor forskjell å se ned på mattskiva i Hasselblad, og jobben med å fremkalle filmen etc. kontra det å knipse løst digitalt og legge rett inn på Photoshop.
- Og i Oslo er det fremdeles steder som selger film og kjemikalier, så det er helt problemfritt.
- Når det gjelder tilbakemeldingene jeg får, er det like mange meninger som øyer som ser. Ett og samme bilde kan få alt fra slakt til å bli rost opp i skyene. Noen synes at et bilde er veldig bra, andre synes det er søppel. Stort sett får jeg mest positive tilbakemeldinger.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om
bakgrunnen for bildet?
- Det bildet som har fulgt meg i alle år, og som i alle disse årene har hengt på veggen, uansett hvor jeg har bodd, er bilde nr. 4. Bildet er et eksperiment, idet det var det første negativet som jeg overførte til Kodalith film. I bilde nr. 5, tatt vel 46 år senere, så jeg igjen det samme motivet i Losbymarka.
- Bildet nr. 4 er tatt i ca. 1964, motivet er fra Slottsparken, bildet nr. 5 er tatt i 2010, det første er analogt, det andre er digitalt.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Jeg har valgt ut noen bilder som spenner fra 1960 årene og frem til i dag.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Jeg har tukla med foto i 54 år, vanskelig å forandre seg!
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Det har jeg ingen ideer om. Jeg tror at tiden avgjør de store endringene. Alt endrer seg.
Roger Hebæk
Roger Hebæk
Roger Hebæk
Nr 4. Slottsparken
Roger Hebæk
Nr 5. Losbymarka
Roger Hebæk
Roger Hebæk
Roger Hebæk
Det inspirerer og settes pris på.
Må innrømme at det langtifra er alle bildene dine jeg liker. Husker første gang jeg la merke til deg. Det var bilde bilde nr. 496961 synest det var helt på trynet. Men du utfordrer meg i måten å tenke bilder på, og hjelper meg til ikke altid å tenke glansbilder.
Lykke til videre Roger.
Mvh Erik
Du vet jeg har skrevet mye pent om dine bilder, og det er fordi jeg mener at du virkelig formidler noe helt spesielt i dine bilder.
Mange bilder med terningkast 6 som du har lagt inn her på foto.no
mvh arild
Mvh Toby