Aleksander Myklebust er bare 17 år gammel, men har allerede gjort seg bemerket som fotograf. i 2009 fikk han utmerkelsen Highly commended i Wildlife photographer of the year, mens han i 2008 ble vinner i månedskonkurransen i Wild Wonders of Europe. Han har også stukket av med førsteprisen i konkurransen Fokus Norge hele 4 ganger. Myklebust selger allerede bilder til bedrifter og privatpersoner for utsmykning, og han leverer også naturartikler og illustrasjonsbilder til aviser og magasiner. Han har vært medlem på foto.no siden 2006.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg har så lenge jeg kan huske vært meget interessert i dyre- og fugleliv. Som 8-åring kjøpte jeg fuglebok og var en aktiv fuglekikker. Etter hvert begynte jeg å fotografere, og det var en selvfølge at det hovedsakelig gikk i natur. Sakte men sikkert ble jeg mer og mer grepet av fotografiet, og som 12-åring (2006) tok jeg et steg videre og kjøpte mitt første speilreflekskamera. Da hadde jeg allerede hatt flere bilder på trykk i en kalender og noen mindre tidsskrifter, og siden den gang har det gått slag i slag.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg ser på meg selv som en øyeblikksfotograf. Jeg jakter på de rette øyeblikkene, først og fremst i naturen, men jeg elsker også å drive med for eksempel sportsfotografering.
Kan du fortelle litt om hvilke grep du har gjort for å komme der du er i dag som fotograf?
- I begynnelsen lærte jeg det grunnleggende av faren min, som tidligere har vært en ivrig hobbyfotograf. Senere ble det mye lesing av bøker. Jeg brukte imidlertid først og fremst bøkene for å se på bildene, og av dette lærte jeg mye. I tillegg benyttet jeg foto.no og andre nettsteder aktivt, og samlet mye nyttig kunnskap fra en del kjente norske fotografer.
- For dem som ønsker å lære naturfoto i dag, har jeg mye varmt å si om Ole Jørgen Lioddens lærebok i digital naturfotografering. For meg tok det flere år og lære mye av det som står beskrevet svart på hvitt i denne praktboken.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Jeg har ikke fastsatt noen klare ambisjoner som fotograf, men selvfølgelig trakter jeg hele tiden etter å ta bedre bilder. Jeg ønsker å rette menneskers oppmerksomhet mot naturen, og da er jeg selvfølgelig avhengig av å kunne ta gode bilder som skiller seg ut i mengden.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Jeg fotograferer ikke så mye til daglig, men når jeg først skal ta bilder forsøker jeg å gjøre det skikkelig. I slike perioder kan det fort bli mer enn 1000 eksponeringer på en dag, og jeg prøver å få til en del lengre fototurer hvert år. Dessuten har jeg stadig mindre fotoprosjekter som jeg gjerne arbeider med over lang tid.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Min største inspirasjon som fotograf er uten tvil naturen. Jeg elsker å være ute, og er opptatt av å kunne bevare naturen også i framtiden. For å klare dette er det viktig å formidle opplevelser fra skog, fjell og kyst til det store publikum, og det er dette som først og fremst er min inspirasjon.
- Dessuten bruker jeg mye tid på å se andres bilder, først og fremst på nettet, men også gjennom bøker, tidsskrifter og aviser. Her vil jeg spesielt trekke fram Tom Schandys fantastiske naturbøker som har betydd svært mye for min fotokarriere.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Det finnes utrolig mange dyktige fotografer der ute, og svært mange inspirerer. Ikke bare naturfotografer, men det er også flere dyktige innenfor for eksempel nyhetsbransjen. Her vil jeg spesielt trekke fram de unge fotografene Kyrre Lien og Kristoffer Øverli Andersen som er utrolig dyktige og kreative.
- Av naturfotografer kan jeg nevne svært mange, men jeg vil spesielt trekke frem Tom Schandy, Bård Løken, Erlend Haarberg og Baard Næss, i tillegg til foto.no medlemmene Svein Bekkum, Kjartan Trana og Ivar Bjørdalsbakke som alle har vært viktige inspirasjonskilder.
Hva er et godt naturfotografi for Aleksander Myklebust?
- Et bra bilde er et bilde som blir husket av publikum. Det kan på en spesiell måte skildre en stemning eller en situasjon, og det tekniske bør være perfekt. Det betyr ikke nødvendigvis at bildet er skarpt, men fotografen bør ha en mening med det han gjør slik at bildet kan fortelle en historie.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har mange mulige småprosjekter i bakhodet, men det foreligger få konkrete planer. Jeg har imidlertid et stort ønske om å en gang i framtiden kunne bruke tid på å fotografere en del av Nord-Norge gjennom et helt år. Dessuten drømmer jeg stadig om en gang å kunne ta bilder av en vill og levende norsk ulv.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- Noen ganger fotograferer jeg ganske spontant og er åpen for det som måtte by seg, men ofte har jeg gått gjennom temaet på forhånd og sett på andre fotografers bilder av det samme motivet. Dermed danner jeg meg et bilde av mulige nye veier å løse motivet på, og jeg forsøker å følge den planlagte ideen noenlunde. Jeg er imidlertid alltid åpen for overraskelser.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg bruker for tiden Canon EOS 40D med 300/4, 70-200/4 og 17-40/4, samt en mellomring, konverter og blits. Jeg ser på utstyret utelukkende som et redskap for å skaffe de bildene jeg ønsker. Derfor spanderer jeg heller penger på en spennende fotoreise enn noe nytt utstyr til fotosekken.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Det å vokse opp i den digitale tidsalder gir utvilsomt store fordeler i forhold til eldre generasjoner. Jeg har helt siden jeg kjøpte mitt første speilrefleks kunnet ta så mange bilder jeg ville, og hoppe opp og ned med ISO-innstillingene i et sett. Dette gjør det mulig å utvikle seg raskt, og i tillegg kan du gjøre mye spennende i etterarbeidet.
- Personlig er jeg imidlertid svært opptatt av å beholde naturfotografiets troverdighet, og endrer derfor sjelden på noe mer enn kontrast, eksponering og fargemetning.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Fjellrev. Dette bildet ble tatt under en fototur til Svalbard forrige sommer. Det hadde gått mange dager, men noen spesielt gode bilder av fjellreven hadde jeg ikke fått. Så oppstår plutselig drømmesituasjonen. To unge fjellrever løper rundt og leker bare cirka 100 meter unna meg. Jeg sniker meg sakte nærmere, og får tatt bilde av den ene fjellreven i lufta. Lyset var ikke all verden, men en fantastisk opplevelse som jeg kommer til å huske lenge!
Kan du fortelle litt om hvordan det er å være på en slik tur til Svalbard?
- De senere årene har det blitt svært populært å dra på organiserte turer med båt rundt øygruppen og bli guidet inn på både isbjørn, hvalross og store fuglefjell. Jeg skulle gjerne gjort dette selv, men samtidig gjør dette det også lett å vandre i tidligere fotografers fotspor. Min tur til Svalbard var en selvguidet fottur i nærheten av Longyearbyen. Vi hadde base på Longyearbyen camping og hadde mange flotte dagsturer derfra. Til sommeren drar jeg tilbake for å gjøre noe lignende igjen!
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- I denne portfolioen har jeg forsøkt å samle et lite utvalg varierte bilder, og ikke bare tradisjonelle dyrebilder.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Absolutt! Fra jeg kjøpte mitt første speilreflekskamera og registrerte meg på foto.no var dette en viktig del av hverdagen. Jeg la ut bilder, så på andres bilder og skrev tilbakemeldinger. Jeg fikk mange verdifulle kommentarer og god hjelp fra flere dyktige naturfotografer. I dag har imidlertid flere av disse fotografene forsvunnet, og det er sjelden jeg får noe mer enn kosekommentarer når jeg legger ut bilder. Jeg føler dette utvikler meg svært lite som fotograf, og har derfor vært forholdsvis fraværende de to siste årene.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- I utgangspunktet synes jeg foto.no er et veldig bra nettsted, og dagens hovedproblem er utvilsomt brukerne. Galleriene fylles stadig av en mengde uinteressante bilder, og flertallet av kommentarene er ikke akkurat noe bedre. Middelmådige bilder roses gjerne opp i skyene, og kommentarfeltene fylles opp med usakelig koseprat. Skulle du ta deg litt tid for å skrive ned en ærlig og kritisk tilbakemelding, kan du til og med risikere å bli stemplet som en grinete sytepave.
- Jeg mener altså at det vil være utrolig viktig å gjøre noe for å ta vare på de virkelig gode fotografene, slik at vi alle kan nyte godt av deres kunnskap. Slik utviklet jeg meg mye selv, og jeg er sikker på at dette også gjelder for mange andre nybegynnere som ønsker seg et lite stykke opp fra den store grå og kjedelige massen.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg har så lenge jeg kan huske vært meget interessert i dyre- og fugleliv. Som 8-åring kjøpte jeg fuglebok og var en aktiv fuglekikker. Etter hvert begynte jeg å fotografere, og det var en selvfølge at det hovedsakelig gikk i natur. Sakte men sikkert ble jeg mer og mer grepet av fotografiet, og som 12-åring (2006) tok jeg et steg videre og kjøpte mitt første speilreflekskamera. Da hadde jeg allerede hatt flere bilder på trykk i en kalender og noen mindre tidsskrifter, og siden den gang har det gått slag i slag.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg ser på meg selv som en øyeblikksfotograf. Jeg jakter på de rette øyeblikkene, først og fremst i naturen, men jeg elsker også å drive med for eksempel sportsfotografering.
Kan du fortelle litt om hvilke grep du har gjort for å komme der du er i dag som fotograf?
- I begynnelsen lærte jeg det grunnleggende av faren min, som tidligere har vært en ivrig hobbyfotograf. Senere ble det mye lesing av bøker. Jeg brukte imidlertid først og fremst bøkene for å se på bildene, og av dette lærte jeg mye. I tillegg benyttet jeg foto.no og andre nettsteder aktivt, og samlet mye nyttig kunnskap fra en del kjente norske fotografer.
- For dem som ønsker å lære naturfoto i dag, har jeg mye varmt å si om Ole Jørgen Lioddens lærebok i digital naturfotografering. For meg tok det flere år og lære mye av det som står beskrevet svart på hvitt i denne praktboken.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Jeg har ikke fastsatt noen klare ambisjoner som fotograf, men selvfølgelig trakter jeg hele tiden etter å ta bedre bilder. Jeg ønsker å rette menneskers oppmerksomhet mot naturen, og da er jeg selvfølgelig avhengig av å kunne ta gode bilder som skiller seg ut i mengden.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Jeg fotograferer ikke så mye til daglig, men når jeg først skal ta bilder forsøker jeg å gjøre det skikkelig. I slike perioder kan det fort bli mer enn 1000 eksponeringer på en dag, og jeg prøver å få til en del lengre fototurer hvert år. Dessuten har jeg stadig mindre fotoprosjekter som jeg gjerne arbeider med over lang tid.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Min største inspirasjon som fotograf er uten tvil naturen. Jeg elsker å være ute, og er opptatt av å kunne bevare naturen også i framtiden. For å klare dette er det viktig å formidle opplevelser fra skog, fjell og kyst til det store publikum, og det er dette som først og fremst er min inspirasjon.
- Dessuten bruker jeg mye tid på å se andres bilder, først og fremst på nettet, men også gjennom bøker, tidsskrifter og aviser. Her vil jeg spesielt trekke fram Tom Schandys fantastiske naturbøker som har betydd svært mye for min fotokarriere.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Det finnes utrolig mange dyktige fotografer der ute, og svært mange inspirerer. Ikke bare naturfotografer, men det er også flere dyktige innenfor for eksempel nyhetsbransjen. Her vil jeg spesielt trekke fram de unge fotografene Kyrre Lien og Kristoffer Øverli Andersen som er utrolig dyktige og kreative.
- Av naturfotografer kan jeg nevne svært mange, men jeg vil spesielt trekke frem Tom Schandy, Bård Løken, Erlend Haarberg og Baard Næss, i tillegg til foto.no medlemmene Svein Bekkum, Kjartan Trana og Ivar Bjørdalsbakke som alle har vært viktige inspirasjonskilder.
Hva er et godt naturfotografi for Aleksander Myklebust?
- Et bra bilde er et bilde som blir husket av publikum. Det kan på en spesiell måte skildre en stemning eller en situasjon, og det tekniske bør være perfekt. Det betyr ikke nødvendigvis at bildet er skarpt, men fotografen bør ha en mening med det han gjør slik at bildet kan fortelle en historie.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har mange mulige småprosjekter i bakhodet, men det foreligger få konkrete planer. Jeg har imidlertid et stort ønske om å en gang i framtiden kunne bruke tid på å fotografere en del av Nord-Norge gjennom et helt år. Dessuten drømmer jeg stadig om en gang å kunne ta bilder av en vill og levende norsk ulv.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- Noen ganger fotograferer jeg ganske spontant og er åpen for det som måtte by seg, men ofte har jeg gått gjennom temaet på forhånd og sett på andre fotografers bilder av det samme motivet. Dermed danner jeg meg et bilde av mulige nye veier å løse motivet på, og jeg forsøker å følge den planlagte ideen noenlunde. Jeg er imidlertid alltid åpen for overraskelser.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg bruker for tiden Canon EOS 40D med 300/4, 70-200/4 og 17-40/4, samt en mellomring, konverter og blits. Jeg ser på utstyret utelukkende som et redskap for å skaffe de bildene jeg ønsker. Derfor spanderer jeg heller penger på en spennende fotoreise enn noe nytt utstyr til fotosekken.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Det å vokse opp i den digitale tidsalder gir utvilsomt store fordeler i forhold til eldre generasjoner. Jeg har helt siden jeg kjøpte mitt første speilrefleks kunnet ta så mange bilder jeg ville, og hoppe opp og ned med ISO-innstillingene i et sett. Dette gjør det mulig å utvikle seg raskt, og i tillegg kan du gjøre mye spennende i etterarbeidet.
- Personlig er jeg imidlertid svært opptatt av å beholde naturfotografiets troverdighet, og endrer derfor sjelden på noe mer enn kontrast, eksponering og fargemetning.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Fjellrev. Dette bildet ble tatt under en fototur til Svalbard forrige sommer. Det hadde gått mange dager, men noen spesielt gode bilder av fjellreven hadde jeg ikke fått. Så oppstår plutselig drømmesituasjonen. To unge fjellrever løper rundt og leker bare cirka 100 meter unna meg. Jeg sniker meg sakte nærmere, og får tatt bilde av den ene fjellreven i lufta. Lyset var ikke all verden, men en fantastisk opplevelse som jeg kommer til å huske lenge!
Kan du fortelle litt om hvordan det er å være på en slik tur til Svalbard?
- De senere årene har det blitt svært populært å dra på organiserte turer med båt rundt øygruppen og bli guidet inn på både isbjørn, hvalross og store fuglefjell. Jeg skulle gjerne gjort dette selv, men samtidig gjør dette det også lett å vandre i tidligere fotografers fotspor. Min tur til Svalbard var en selvguidet fottur i nærheten av Longyearbyen. Vi hadde base på Longyearbyen camping og hadde mange flotte dagsturer derfra. Til sommeren drar jeg tilbake for å gjøre noe lignende igjen!
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- I denne portfolioen har jeg forsøkt å samle et lite utvalg varierte bilder, og ikke bare tradisjonelle dyrebilder.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Absolutt! Fra jeg kjøpte mitt første speilreflekskamera og registrerte meg på foto.no var dette en viktig del av hverdagen. Jeg la ut bilder, så på andres bilder og skrev tilbakemeldinger. Jeg fikk mange verdifulle kommentarer og god hjelp fra flere dyktige naturfotografer. I dag har imidlertid flere av disse fotografene forsvunnet, og det er sjelden jeg får noe mer enn kosekommentarer når jeg legger ut bilder. Jeg føler dette utvikler meg svært lite som fotograf, og har derfor vært forholdsvis fraværende de to siste årene.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- I utgangspunktet synes jeg foto.no er et veldig bra nettsted, og dagens hovedproblem er utvilsomt brukerne. Galleriene fylles stadig av en mengde uinteressante bilder, og flertallet av kommentarene er ikke akkurat noe bedre. Middelmådige bilder roses gjerne opp i skyene, og kommentarfeltene fylles opp med usakelig koseprat. Skulle du ta deg litt tid for å skrive ned en ærlig og kritisk tilbakemelding, kan du til og med risikere å bli stemplet som en grinete sytepave.
- Jeg mener altså at det vil være utrolig viktig å gjøre noe for å ta vare på de virkelig gode fotografene, slik at vi alle kan nyte godt av deres kunnskap. Slik utviklet jeg meg mye selv, og jeg er sikker på at dette også gjelder for mange andre nybegynnere som ønsker seg et lite stykke opp fra den store grå og kjedelige massen.
Aleksander Myklebust
Kristoffer Myklebust
Polarrev
Aleksander Myklebust
Feather-care
Aleksander Myklebust
Gråmåke
Aleksander Myklebust
Havørn
Aleksander Myklebust
Tranekløe
Aleksander Myklebust
Tyvjo
Aleksander Myklebust
Tyvjo II
Aleksander Myklebust
Rådyr
Aleksander Myklebust
Rype
Aleksander Myklebust
Herlig det bildet av polarreven :)
Emil: Det viktigste er ikke kameraet, men fotografen. Slik er det fremdeles, og slik vil det sannsynligvis alltid være. I dagens digitale tidsalder vil jeg oppfordre alle til å gjøre det beste ut av det enkle utstyret de har, og ikke bare trakte etter nye saker med stadig flere megapixler og bilder i sekundet!
Mer morsomt syns jeg det var att lese att han bruker en 40D isteden før nyere og dyrere proffkamera som "alle" andre bruker