Som en av de eldste i gamet er det en tradisjonsrik skikkelse i fotomarkedet vi står ovenfor. Så sent tilbake som i 1962 så den rutinerte traveren dagens lys, og det var et lys som skulle skinne lenge. I dag gjenstår FotoPhono som en av de viktigste aktørene i markedet innen fotoforhandlere, og har opparbeidet seg en solid status.
Egentlig er ikke FotoPhono bare en fotoforhandler. Faktisk er hoveddelen av deres omsetning hentet fra deres lyd og bilde virksomhet, som tilbyr ulike AV løsninger til markedet. Fotografidelen av firmaet utgjør muligens en femtedel av det tresifrede millionbeløpet man omsetter for. Denne delen av virket er på en måte todelt. Du har butikken, som tydelig står frem langs hovedgaten på Torshov, og du har produksjonslaboratoriet i bygningen like bak, hvor flere laboratorier gir uante muligheter på både etterbehandling av digitalfiler, printing og montasje av bilder.
Et klingende navn
FotoPhono er et klingende navn i Oslo, og mange fotografer har tatt turen innom deres lokaler av ulike grunner. Butikken tilbyr det meste av utstyr for enhver amatør og entusiast. Alt fra fotoalbum, bagger, stativ og digitalkameraer er ryddig plassert rundt i hyllene der. Men det som gjør FotoPhono annerledes i fotomarkedet i dag er deres tilbud på produksjonen, og egentlig er dette den viktigste delen av fotovirket. Dette tilbudet innebærer print og montasje av bilder til alt fra kunst/foto- utstillinger til utsmykking og annet. Derimot er dette ikke en masseproduksjonslab som printer tusenvis av bannere til kampanjer og den slags. FotoPhono virker å satse langt mer på nisjene og ønsker i stedet å fokusere mer på direktekommunikasjon med sine kunder. Derfor er ofte fotokunstnere som vil printe og montere sine utstillingsverk, eller det lokale hotellet som ønsker presentasjon og profilering, vanlige kunder hos FotoPhonos laboratorium.
Og hoveddelen av det profesjonelle markedet berøres nettopp her. For da konkurrerende aktører som Interfoto tilbyr digitale mellomformatskameraer i 100-200 000,- klassen holder FotoPhonos kameratilbud seg på det «normale» markedet. Toppseriene på speilrefleks er det dyreste vi finner i hyllene. Ikke at det ikke er profesjonelt nok, for de er mange som benytter seg av FotoPhono som leverandør av fotoutstyr. Men samtidig er det også begrenset hvor mange av aktørene som kan levere fra det aller øverste sjiktet. Der er det norske markedet muligens for smått.
Selve butikken er også et yndet sted for amatørene, og særlig den lokale befolkningen. Ofte kommer sydenfotografene innom på Torshov, hvor det er høy produksjon av printede .jpg filer fra fulle minnekort eller fremkalling av de gammeldagse filmrullene. Det er en slags union i forretningen hvor man har spleiset sammen markedssegmentene, slik at både de profesjonelle og amatørene finner seg til rette der. En smart og taktisk manøver som øker lønnsomheten for FotoPhono.
Historiske lokaler
Mye har skjedd siden de åpnet tilbake i 1962. På den tiden var butikken, som lå i nøyaktig de samme lokalene på Torshov, en liten butikk som solgte fotoartikler og andre multimediarelaterte varer. I tillegg hadde man et fotostudio som jobbet primært mot private portretter og litt industri. Det var et helt annet marked for fotografi på denne tiden, men FotoPhono karet seg fast, og har hele tiden kunnet vise til en stabil utvikling. Dagens daglige leder Arne Norum tok senere over driften, nærmere bestemt i 1987. Innen den tid hadde de utviklet en minilab, samt en utvidelse av fotostudioene. Man hadde også en bra omsetning på produksjon av overheadprints, et marked som i dag er helt dødd ut med Powerpoint og liknende digitale presentasjonsalternativ. Med dagens økonomiske press og knallharde konkurranse må man derimot stå på med harde tak for ikke å risikere og dø ut selv.
Finanskrisen påvirker
- Det er ingen tvil om at dagens finanskrise fjerner litt av brodden i markedet, sier Norum.
Denne brodden kan bety så mangt, men det er vel liten tvil om at den mediepopulære krisen tvinger folket til å revurdere sine prioriteringer i hverdagen. Kanskje er fotomarkedet et av markedene som vil merke størst påvirkning, da dette kan anses som et overskuddsmarked, et sted man bruker de ekstra pengene fra kontoen. Også de profesjonelle fotografene vil merke mindre trykk fra industrien, noe som også kan gi ringvirkninger for leverandørene av utstyr. Dette vil uten tvil gi konsekvenser for aktørene. Spørsmålet blir da hvordan man takler den. Der firmaer som FotoVideo og Japan Photo satser hardt mot netthandel ønsker FotoPhono ikke å profilere seg som en nettbedrift. De leverer varer via nettet, men primært til industrien, og andre firmaer. Privatkundene oppsøker butikken, og nettopp her sitter man på en viktig nøkkel. Direktekommunikasjon med kunden kan være svært viktig i et vanskelig marked, og FotoPhono legger stor vekt på at denne kommunikasjonen er optimal.
- Vi vil ikke falle i nettfella, og satser på god service, understreker han.
Og her berøres enda et viktig tema i forbindelse med fotomarkedet. For med netthandelen har også prisene sunket. Vel og bra kan man kanskje si, men dette betyr at de aktørene, som FotoPhono, som ønsker å fortsette sin drift over disken må kunne overholde de samme prislovnadene som nettforhandlerne gjør. Det gjør ting straks litt vanskeligere. Å bestille store kvanta til lageret for så å shippe ut varer via bestillinger på nettet er lønnsomt om man treffer nok kunder. Men satser man på begrensede åpningstider utenfor Oslos sentrumsområder er det nærmest umulig å kunne selge slike mengder. Igjen blir kundekommunikasjonen prekær. For det er en langt mer behagelig opplevelse å få slippe og trekke kølapp for å få hjelp. Det er en slags kulde i slike butikker som gjør handlingen mindre tiltalende og trygg. Denne tryggheten oppnår man nok mer av hos FotoPhono enn hos deres kvantumsrabatterte konkurrenter i Oslo sentrum.
Mulighetenes Mekka
Norum forteller også om de andre bevegelsene i FotoPhonos virksomhet. For slik dagens prispress har blitt ville ikke bedriften hatt sjanse uten deres produksjonslaboratorium.
- Vi ville kverkes dersom vi kun skulle satset på de samme produktene som våre kolleger. Bredden undergraves og markedets kunnskap svekkes enormt av prispresset, varsler Norum.
Men alle får drive på sin måte påpeker han. Det er ingen hemmelighet at FotoVideo måtte kaste inn håndkledet tidligere i år i kampen om kundene. Derimot valgte de overraskende å satse på nytt igjen, og hjulene går fortsatt i deres kjede. Men Norum vil ikke se at noe liknende skjer med FotoPhono. Derfor satser man hardt på de tingene de andre ikke er like gode på. FotoPhonos egenskaper i etterproduksjonen av bildene, som printing, montasje og etterbehandling av digitalfiler er enorm og nesten unik innen det norske markedet. Får man anledning til å beskue bedriftens lokaler blir man presentert for ett mulighetens mekka. Print på nær sagt alle materialer er muliggjort med deres enorme og fleksible printer. Alt fra glass, aluminium, treverk, stein, pleksiglass og så videre blir printet på i god kvalitet med deres avanserte utstyr. Dyktige og raffinerte hender skaper også flere spennende løsninger på montasje og innramming, som for eksempel facemount og aluminiumsplater. Og trenger man stødig bistand på etterbehandling av filer, avansert bildemanipulasjon og videre utvikling av sine bilder er det nok av kunnskap der. Det er derfor ikke rart at selv de mest anerkjente kunstnerne og fotografene, som Vebjørn Sand eller Knut Bry flittig bruker FotoPhono i produksjonen av deres arbeider. Det er dermed dette som er bærebjelken i FotoPhonos fotografiske virksomhet, og det som gjør de til en annerledes aktør.
Som nevnt ovenfor går hjulene rundt med stabil og sikker hastighet. Det er ingen grunn til bekymring, selv om dagens økonomiske situasjon på verdensbasis virker usikker. Men Norum presiserer at det hele tiden er planer på gang, uten at han vil konkretisere dette noe ytterligere. Det viktige blir å tilpasse seg det stadig utviklende markedet og å følge med både på trender og den økonomiske situasjonen. Uansett virker det som at FotoPhono er en aktør som vil være tilstedeværende i det norske fotomarkedet i lang tid fremover.
I artikkel to om FotoPhono vil vi presentere mer inngående det som foregår i FotoPhonos lokaler på Torshov. Artikkelen publiseres mandag 10. november.
Egentlig er ikke FotoPhono bare en fotoforhandler. Faktisk er hoveddelen av deres omsetning hentet fra deres lyd og bilde virksomhet, som tilbyr ulike AV løsninger til markedet. Fotografidelen av firmaet utgjør muligens en femtedel av det tresifrede millionbeløpet man omsetter for. Denne delen av virket er på en måte todelt. Du har butikken, som tydelig står frem langs hovedgaten på Torshov, og du har produksjonslaboratoriet i bygningen like bak, hvor flere laboratorier gir uante muligheter på både etterbehandling av digitalfiler, printing og montasje av bilder.
Et klingende navn
FotoPhono er et klingende navn i Oslo, og mange fotografer har tatt turen innom deres lokaler av ulike grunner. Butikken tilbyr det meste av utstyr for enhver amatør og entusiast. Alt fra fotoalbum, bagger, stativ og digitalkameraer er ryddig plassert rundt i hyllene der. Men det som gjør FotoPhono annerledes i fotomarkedet i dag er deres tilbud på produksjonen, og egentlig er dette den viktigste delen av fotovirket. Dette tilbudet innebærer print og montasje av bilder til alt fra kunst/foto- utstillinger til utsmykking og annet. Derimot er dette ikke en masseproduksjonslab som printer tusenvis av bannere til kampanjer og den slags. FotoPhono virker å satse langt mer på nisjene og ønsker i stedet å fokusere mer på direktekommunikasjon med sine kunder. Derfor er ofte fotokunstnere som vil printe og montere sine utstillingsverk, eller det lokale hotellet som ønsker presentasjon og profilering, vanlige kunder hos FotoPhonos laboratorium.
Og hoveddelen av det profesjonelle markedet berøres nettopp her. For da konkurrerende aktører som Interfoto tilbyr digitale mellomformatskameraer i 100-200 000,- klassen holder FotoPhonos kameratilbud seg på det «normale» markedet. Toppseriene på speilrefleks er det dyreste vi finner i hyllene. Ikke at det ikke er profesjonelt nok, for de er mange som benytter seg av FotoPhono som leverandør av fotoutstyr. Men samtidig er det også begrenset hvor mange av aktørene som kan levere fra det aller øverste sjiktet. Der er det norske markedet muligens for smått.
Selve butikken er også et yndet sted for amatørene, og særlig den lokale befolkningen. Ofte kommer sydenfotografene innom på Torshov, hvor det er høy produksjon av printede .jpg filer fra fulle minnekort eller fremkalling av de gammeldagse filmrullene. Det er en slags union i forretningen hvor man har spleiset sammen markedssegmentene, slik at både de profesjonelle og amatørene finner seg til rette der. En smart og taktisk manøver som øker lønnsomheten for FotoPhono.
Historiske lokaler
Mye har skjedd siden de åpnet tilbake i 1962. På den tiden var butikken, som lå i nøyaktig de samme lokalene på Torshov, en liten butikk som solgte fotoartikler og andre multimediarelaterte varer. I tillegg hadde man et fotostudio som jobbet primært mot private portretter og litt industri. Det var et helt annet marked for fotografi på denne tiden, men FotoPhono karet seg fast, og har hele tiden kunnet vise til en stabil utvikling. Dagens daglige leder Arne Norum tok senere over driften, nærmere bestemt i 1987. Innen den tid hadde de utviklet en minilab, samt en utvidelse av fotostudioene. Man hadde også en bra omsetning på produksjon av overheadprints, et marked som i dag er helt dødd ut med Powerpoint og liknende digitale presentasjonsalternativ. Med dagens økonomiske press og knallharde konkurranse må man derimot stå på med harde tak for ikke å risikere og dø ut selv.
Finanskrisen påvirker
- Det er ingen tvil om at dagens finanskrise fjerner litt av brodden i markedet, sier Norum.
Denne brodden kan bety så mangt, men det er vel liten tvil om at den mediepopulære krisen tvinger folket til å revurdere sine prioriteringer i hverdagen. Kanskje er fotomarkedet et av markedene som vil merke størst påvirkning, da dette kan anses som et overskuddsmarked, et sted man bruker de ekstra pengene fra kontoen. Også de profesjonelle fotografene vil merke mindre trykk fra industrien, noe som også kan gi ringvirkninger for leverandørene av utstyr. Dette vil uten tvil gi konsekvenser for aktørene. Spørsmålet blir da hvordan man takler den. Der firmaer som FotoVideo og Japan Photo satser hardt mot netthandel ønsker FotoPhono ikke å profilere seg som en nettbedrift. De leverer varer via nettet, men primært til industrien, og andre firmaer. Privatkundene oppsøker butikken, og nettopp her sitter man på en viktig nøkkel. Direktekommunikasjon med kunden kan være svært viktig i et vanskelig marked, og FotoPhono legger stor vekt på at denne kommunikasjonen er optimal.
- Vi vil ikke falle i nettfella, og satser på god service, understreker han.
Og her berøres enda et viktig tema i forbindelse med fotomarkedet. For med netthandelen har også prisene sunket. Vel og bra kan man kanskje si, men dette betyr at de aktørene, som FotoPhono, som ønsker å fortsette sin drift over disken må kunne overholde de samme prislovnadene som nettforhandlerne gjør. Det gjør ting straks litt vanskeligere. Å bestille store kvanta til lageret for så å shippe ut varer via bestillinger på nettet er lønnsomt om man treffer nok kunder. Men satser man på begrensede åpningstider utenfor Oslos sentrumsområder er det nærmest umulig å kunne selge slike mengder. Igjen blir kundekommunikasjonen prekær. For det er en langt mer behagelig opplevelse å få slippe og trekke kølapp for å få hjelp. Det er en slags kulde i slike butikker som gjør handlingen mindre tiltalende og trygg. Denne tryggheten oppnår man nok mer av hos FotoPhono enn hos deres kvantumsrabatterte konkurrenter i Oslo sentrum.
Mulighetenes Mekka
Norum forteller også om de andre bevegelsene i FotoPhonos virksomhet. For slik dagens prispress har blitt ville ikke bedriften hatt sjanse uten deres produksjonslaboratorium.
- Vi ville kverkes dersom vi kun skulle satset på de samme produktene som våre kolleger. Bredden undergraves og markedets kunnskap svekkes enormt av prispresset, varsler Norum.
Men alle får drive på sin måte påpeker han. Det er ingen hemmelighet at FotoVideo måtte kaste inn håndkledet tidligere i år i kampen om kundene. Derimot valgte de overraskende å satse på nytt igjen, og hjulene går fortsatt i deres kjede. Men Norum vil ikke se at noe liknende skjer med FotoPhono. Derfor satser man hardt på de tingene de andre ikke er like gode på. FotoPhonos egenskaper i etterproduksjonen av bildene, som printing, montasje og etterbehandling av digitalfiler er enorm og nesten unik innen det norske markedet. Får man anledning til å beskue bedriftens lokaler blir man presentert for ett mulighetens mekka. Print på nær sagt alle materialer er muliggjort med deres enorme og fleksible printer. Alt fra glass, aluminium, treverk, stein, pleksiglass og så videre blir printet på i god kvalitet med deres avanserte utstyr. Dyktige og raffinerte hender skaper også flere spennende løsninger på montasje og innramming, som for eksempel facemount og aluminiumsplater. Og trenger man stødig bistand på etterbehandling av filer, avansert bildemanipulasjon og videre utvikling av sine bilder er det nok av kunnskap der. Det er derfor ikke rart at selv de mest anerkjente kunstnerne og fotografene, som Vebjørn Sand eller Knut Bry flittig bruker FotoPhono i produksjonen av deres arbeider. Det er dermed dette som er bærebjelken i FotoPhonos fotografiske virksomhet, og det som gjør de til en annerledes aktør.
Som nevnt ovenfor går hjulene rundt med stabil og sikker hastighet. Det er ingen grunn til bekymring, selv om dagens økonomiske situasjon på verdensbasis virker usikker. Men Norum presiserer at det hele tiden er planer på gang, uten at han vil konkretisere dette noe ytterligere. Det viktige blir å tilpasse seg det stadig utviklende markedet og å følge med både på trender og den økonomiske situasjonen. Uansett virker det som at FotoPhono er en aktør som vil være tilstedeværende i det norske fotomarkedet i lang tid fremover.
I artikkel to om FotoPhono vil vi presentere mer inngående det som foregår i FotoPhonos lokaler på Torshov. Artikkelen publiseres mandag 10. november.
Daglig leder Arne Norum
Christian Roth Christensen
Verkstedsansatt Jan Erichsen poserer foran et av deres produkter
Christian Roth Christensen