En hyllest til hverdagshelten

Torsdag 14. februar åpnet Hege Dons Samset utstillingen This is the Life på Galleri Alexandra Dyvi eller GAD. Hun viser her en serie på 19 store fargefotografier, hvor vi møter enkeltindivider stilt overfør mer eller mindre umulige oppgaver, iscenesatt i ulike dramatiske og kontrastfylte landskaper.
Ballongselgeren i den nedlagte fornøyelsesparken i Øst-Berlin, vaskekona på svaberget ved havet på Tjøme, bilmekanikeren på en kirkegård av forlatte bilvrak i en svensk skog, slakteren foran isødet på Island. Alle representerer de ulike manuelle, ensformige yrker og ser ut til å være stilt overfor store, tidkrevende oppgaver. Samset har som de fleste kunstnere i etableringsfasen hatt en rekke ekstrajobber ved siden av sin kunstneriske virksomhet for å tjene til livets opphold. Erfaringene hun gjorde som bl.a. trailersjåfør, ekspeditør på vinmonopolet og museumsmedarbeider, gav spiren til noen av problemstillingene hun jobber med i dette prosjektet, som kan leses som en kommentar til en samtidig kunstpolitisk debatt om kunstneryrkets profesjonalitet.

Flere kunstnere har problematisert oppfatninger av kunstnerrollen og samtidskunstneres behov for å bli behandlet som profesjonelle yrkesutøvere med et behov for økonomisk og sosial trygghet på lik linje med andre yrkesaktive. Åsil Bøthuns prosjekt på reklameboards på Oslo S under Oslo Open 2007 som viste oss portretter av kunstnere på "pengejobb" og Marianne Heier og MA studentene på KHIO sitt Manifest 2007 er andre prosjekter som har belyst denne kunstpolitiske debatten og vært med på en synliggjøring av at en stor del av profesjonelle kunstnere er nødt til å livnære seg delvis innenfor helt andre yrker. Alle disse prosjektene er viktige innlegg i den offentlige debatten i kjølevannet av Levekårsundersøkelsen for kunstnere som skal kartlegge økonomiske og sosial levevilkår for dagens kunstnere i Norge.

Bare noen dager før utstillingen på GAD åpnet, returnerte Samset til Berlin, hvor hun bor og arbeider, med nyeksponerte filmer fra opptak i Atacama-ørkenen i Chile. Disse bildene henger allerede på veggen, montert på aluminiumsplater i størrelse 80x120 cm i det mobile galleriet konstruert av 10 konteinere av arkitekt Magne Wiggen. Samset har de siste årene bedrevet en utbredt reisevirksomhet i sin søken etter disse unike og kontrastfylte landskapene som utgjør scenen i hennes fotografier. Prosjektet som har bragt henne til Island, Skottland, USA, Chile og mange steder i Norge og Berlin, er fortsatt under utvikling og skal stilles ut igjen på Nordnorsk Kunstnersenter i Svolvær på Lofoten i juni hvor hun også skal produsere nye bilder.

Arbeidet med dette prosjektet har vært en lang og organisk prosess og serien har blitt til gjennom en lang rekke reiser til fjernt og nært og i møtet med mange mennesker, kjente og ukjente. For Dons Samset eksisterer ingen ferdig vei frem til målet, veien lager hun underveis og arbeidsprosessen er ofte like viktig som resultatet.

Når vi betrakter Samset sine fotografier, er det nærliggende å trekke paralleller til en tradisjon av iscenesatt og konstruert fotografi, hvor både lys og alle detaljer i motivet er nøye kontrollert av fotografen, som gjerne fotograferer på store formater for å oppnå maksimal skarphet og finkornethet. Med sitt enkle Leica-kamera og 35mm-filmens kornete breddeformat referer Samset også til en dokumentarisk fototradisjon, selv om hennes fotografier er iscenesatte og konstruerte. Teknikk i seg selv er ikke noe fokuspunkt i Samset sitt prosjekt, og som hun selv sier er livet ikke perfekt og således etterstreber hun heller ikke teknisk perfeksjonisme i sitt fotografiske prosjekt, men imøtekommer derimot avvik og lar prosjektet gjerne forme seg selv og lar hvert enkelt bilde få lov til å være slik det blir.

I Samsets fotoserie blir vi minnet på hvor lite mennesket stilt overfor den mektige naturen er, noe som kan frambringe følelse av både avmakt og storhet samtidig. Denne ryggvendte skikkelsen i det dramatiske landskapet som refererer til J.C. Dahl og andre romantiske malere, setter Samsets fotografier i dialog med en lang og viktig landskapstradisjon i kunsthistorien.

Medmenneskelighet og respekt, blandet med en god dose humor preger Samset sitt prosjekt. Jeg leser dette prosjektet som en hyllest til hverdagshelten som gjennom sin tålmodighet og tilstedeværelse i det hverdagslige arbeidet tilfører livet mening for seg selv og sine medmennesker.

Hege Dons Samset har sin utdannelse fra Oslo Fotokunstskole og Edinburgh College of Art og jobber med fotografi og performancebasert video. Dette prosjektet har hun tidligere stilt ut under forskjellige titler på Blomqvist BQs galleri på Vestfossen Kunstlaboratorium og på Kontoret Galleri i Oslo.

________________________________________

This is the Life
Hege Dons Samset
www.hegedonssamset.com

GAD
Utenfor Munch Museet Tøyengata/Monrads gate
Tøyen


Åpningstider:
tir-fre 11-16, lør-søn 12-16
14 februar – 16 mars 2008
alle fotografiene er til slags
www.gadart.no
Hege Dons Samset - No.18
No.18
Hege Dons Samset
Hege Dons Samset - No.19
No.19
Hege Dons Samset
Hege Dons Samset - No.15
No.15
Hege Dons Samset
Hege Dons Samset - No.16
No.16
Hege Dons Samset
Hege Dons Samset - No.17
No.17
Hege Dons Samset

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu