Mikkel McAlinden har alltid likt å utfordre betrakter. Og dette lykkes han ofte med, og helt uten billige virkemidler som tabuområder eller kontroversielle motiver. I stedet utfordrer han vårt halvt bevisstløse forhold til fotografier. Ikke fordi vi ikke ser dem, men fordi vi ser så mange at de drukner i mengden.
Undringen
I sine tidligste utstillinger lekte han gjerne med publikums møte med bildet og vår evne til å tolke bildet rasjonelt og logisk. Etter hvert ble motivkretsen og utfordringene mer kompliserte og i flere år arbeidet han med intrikate iscenesettelser. Her kunne han krysse maleriets tradisjon med den fotografiske. Han lærte seg å håndtere både narrative og visuelt impulsive motiver. Han har også lekt med både video og musikk, men hans sentrale tema i de senere årene har vært å overskride det optiske bilde slik vi er vant til å forstå fotografier. Og han lykkes ofte i å oppløse den optiske aksen slik at blikket lettere kan flytte seg rundt i motiivet. Samtidig frigjør han blikket for de store formatene, som kan oppleves på både kort hold og fra flere vinkler.
Det optiske bildet
Hva som skiller Mikkel McAlinden fra hans samtidige kunstnere er utvilsomt hans virtuose håndtering av sentrale sider ved det fotografiske bildet. Interessen og diskusjonen rundt manipulasjon har ofte fått diskusjonene rundt fotografi til å spore helt av, og man har oversett de viktigste visuelle spørsmålene fotografier byr på. Mikkel McAlinden, derimot, fokuserer på de mest grunnleggende, optiske prinsipper som gestalter fotografiet. Og med en inngående innsikt i de optiske forholdene overskrider han elegant det enøyde perspektivet for å frigjøre betrakters blikk. Utfordringen er naturligvis paradoksal, og resultatet gir en underlig, og gjerne foruroligende opplevelse av at rommet 'sprenges'. I tillegg bruker han både lys og farger for å forsterke og understreke disse virkningene. De fleste merker at det er noe anderledes ved bildene, de 'beveger seg' liksom. Men det er ikke like enkelt å forklare det.
Fravær
Utstillingen heter 'Absence' - fravær - og umiddelbart oppfatter man at det ikke finnes mennesker i bildene. Dette faktum, og at motivene øyensynelig er fra kvelds- og nattetimer, kunne lett forstås som ensomhet. Men fraværet i Mikkel McAlindens bilder virker å være større enn bare det å være alene. Bildene mangler naturligvis den sentimentale ensomheten. Mikkel McAlindens motiver er blitt mørkere og mer urovekkende enn tidligere.
Store formater
Utstillingen består av bare 8 bilder - i formater opp mot 3 meters bredde. Motivene er hentet fra tilsynelatende dagligdagse omgivelser eller velkjente situasjoner. Men lyset, fargene og perspektivene skaper en anderledeshet, en foruroligende opplevelse hvor vi på en underlig måte trekkes med i motivet.
Åpningen
Åpningen må karakteriseres som en stor suksess med godt fremmøte og mange røde lapper. Foruten venner og kjente kom mange representanter for kunstlivet og andre kunstelskere. Mikkel McAlinden selv var heller ikke 'fraværende' med sitt smittende, gode humør. Mange av gjestene ble ved å studere de store bildene, og lurte kanskje på hva som gjorde at de var så annerledes. I etterkant opplyser Ben Frija, Galleri K, at Mikkel McAlinden har solgt for 2 millioner kroner i forbindelse med denne utstillingen (noen eldre bilder også), og at det i skrivende øyeblikk (7. sept) også er reservert bilder for 300.00 kroner!
Vi gratulerer!
http://www.gallerik.com/
http://www.mikkelmcalinden.com/
Undringen
I sine tidligste utstillinger lekte han gjerne med publikums møte med bildet og vår evne til å tolke bildet rasjonelt og logisk. Etter hvert ble motivkretsen og utfordringene mer kompliserte og i flere år arbeidet han med intrikate iscenesettelser. Her kunne han krysse maleriets tradisjon med den fotografiske. Han lærte seg å håndtere både narrative og visuelt impulsive motiver. Han har også lekt med både video og musikk, men hans sentrale tema i de senere årene har vært å overskride det optiske bilde slik vi er vant til å forstå fotografier. Og han lykkes ofte i å oppløse den optiske aksen slik at blikket lettere kan flytte seg rundt i motiivet. Samtidig frigjør han blikket for de store formatene, som kan oppleves på både kort hold og fra flere vinkler.
Det optiske bildet
Hva som skiller Mikkel McAlinden fra hans samtidige kunstnere er utvilsomt hans virtuose håndtering av sentrale sider ved det fotografiske bildet. Interessen og diskusjonen rundt manipulasjon har ofte fått diskusjonene rundt fotografi til å spore helt av, og man har oversett de viktigste visuelle spørsmålene fotografier byr på. Mikkel McAlinden, derimot, fokuserer på de mest grunnleggende, optiske prinsipper som gestalter fotografiet. Og med en inngående innsikt i de optiske forholdene overskrider han elegant det enøyde perspektivet for å frigjøre betrakters blikk. Utfordringen er naturligvis paradoksal, og resultatet gir en underlig, og gjerne foruroligende opplevelse av at rommet 'sprenges'. I tillegg bruker han både lys og farger for å forsterke og understreke disse virkningene. De fleste merker at det er noe anderledes ved bildene, de 'beveger seg' liksom. Men det er ikke like enkelt å forklare det.
Fravær
Utstillingen heter 'Absence' - fravær - og umiddelbart oppfatter man at det ikke finnes mennesker i bildene. Dette faktum, og at motivene øyensynelig er fra kvelds- og nattetimer, kunne lett forstås som ensomhet. Men fraværet i Mikkel McAlindens bilder virker å være større enn bare det å være alene. Bildene mangler naturligvis den sentimentale ensomheten. Mikkel McAlindens motiver er blitt mørkere og mer urovekkende enn tidligere.
Store formater
Utstillingen består av bare 8 bilder - i formater opp mot 3 meters bredde. Motivene er hentet fra tilsynelatende dagligdagse omgivelser eller velkjente situasjoner. Men lyset, fargene og perspektivene skaper en anderledeshet, en foruroligende opplevelse hvor vi på en underlig måte trekkes med i motivet.
Åpningen
Åpningen må karakteriseres som en stor suksess med godt fremmøte og mange røde lapper. Foruten venner og kjente kom mange representanter for kunstlivet og andre kunstelskere. Mikkel McAlinden selv var heller ikke 'fraværende' med sitt smittende, gode humør. Mange av gjestene ble ved å studere de store bildene, og lurte kanskje på hva som gjorde at de var så annerledes. I etterkant opplyser Ben Frija, Galleri K, at Mikkel McAlinden har solgt for 2 millioner kroner i forbindelse med denne utstillingen (noen eldre bilder også), og at det i skrivende øyeblikk (7. sept) også er reservert bilder for 300.00 kroner!
Vi gratulerer!
http://www.gallerik.com/
http://www.mikkelmcalinden.com/
Mikkel McAlinden
Robert Meyer
Oxygen
Mikkel McAlinden
Mikkel McAlinden og direktør Allis Helleland fra Nasjonalmuseet
Robert Meyer
Direktør Jonas Ekeberg fra Preus museum med barn
Robert Meyer
Searchlight
Mikkel McAlinden
Searchlight og Air Raid
Robert Meyer
Air Raid
Mikkel McAlinden
Le Moustache
Mikkel McAlinden
Le Moustache
Robert Meyer
Silent Night
Mikkel McAlinden
Silent Night
Robert Meyer
Aquarium
Mikkel McAlinden
Aquarium
Robert Meyer
Cars Passing
Mikkel McAlinden
Cars Passing
Robert Meyer