Astrid Johannessen har bakgrunn med maleri og fotografi fra Kunsthøyskolen og Kunstakademiet i Oslo. Hun gikk et år på filmskole i Moskva i 1997, og de senere arbeider bærer preg av hennes fascinasjon for det samfunnet hun møtte der.
Mellom fortid og nåtid
Jeg velger meg steder hvor historien og kulturen fortsatt er visuelt til stede i samfunnet og landskapet, sier Johannessen.
I det russiske samfunnet fant hun at historien og kulturen var konservert med liten vestlig innflytelse. I Johannessens bylandskap vises flere lag av historien på en gang, sår fra fortiden møter våre blikk i nåtiden.
Fotografiet Carnations, Moscow, 1997 er et eksempel på den kommunistiske arkitekturens fiendtlighet mot mennesket som individ.
Disse bygningene er ikke laget med tanke på det spirituelle liv. Det er ikke gode rom for mennesker å leve i, sier Johannessen. Hun er opptatt av kontrastene mellom den kalde fasaden og det menneskelige. Bygningene har liten plass til enkeltmennesker og mye plass til makt og status.
Fotografiet som maleri
Johannessen jobber med negativer og bruker teksturen i filmen som en del av verket.
Jeg liker pusten i negativet. Fremkallingsprosessen har en egen magi, sier Johannessen.
Små utsnitt blir til store bilder med så tydelig kornstruktur at hun mener det nesten grenser mot impresjonisme. Men så er det også fra maleriets tradisjon Johannessen har sin bakgrunn.
Jeg tenker på mine bilder som malerier. Tekstur og farger er viktigere enn god teknisk kvalitet.
I en del bilder finner vi igjen rødfargen fra sovjetisk propaganda, som en nesten påmalt faktor i bildet. De grovkornete bildene gir en følelse av å komme nær som å stå med en lupe i hånden og studere fragmenter. Tanken om spionasje og granskning virker som en påminnelse fra sovjetisk fortid.
Lydarbeidet When the Railroad meets the sea, som spilles i rommet sammen med fotografiene, gir en egen dimensjon til fotografiene. Lyden er fra Johannessens reise med emigranter fra Moskva til Jerusalem. Musikken, togavgangene og stemmene gir en livlig, men alvorlig undertone til fotografiene.
Utstillingen åpnet torsdag 25. januar 2007 og varer frem til 11. mars.
http://www.stenersen.museum.no/
Mellom fortid og nåtid
Jeg velger meg steder hvor historien og kulturen fortsatt er visuelt til stede i samfunnet og landskapet, sier Johannessen.
I det russiske samfunnet fant hun at historien og kulturen var konservert med liten vestlig innflytelse. I Johannessens bylandskap vises flere lag av historien på en gang, sår fra fortiden møter våre blikk i nåtiden.
Fotografiet Carnations, Moscow, 1997 er et eksempel på den kommunistiske arkitekturens fiendtlighet mot mennesket som individ.
Disse bygningene er ikke laget med tanke på det spirituelle liv. Det er ikke gode rom for mennesker å leve i, sier Johannessen. Hun er opptatt av kontrastene mellom den kalde fasaden og det menneskelige. Bygningene har liten plass til enkeltmennesker og mye plass til makt og status.
Fotografiet som maleri
Johannessen jobber med negativer og bruker teksturen i filmen som en del av verket.
Jeg liker pusten i negativet. Fremkallingsprosessen har en egen magi, sier Johannessen.
Små utsnitt blir til store bilder med så tydelig kornstruktur at hun mener det nesten grenser mot impresjonisme. Men så er det også fra maleriets tradisjon Johannessen har sin bakgrunn.
Jeg tenker på mine bilder som malerier. Tekstur og farger er viktigere enn god teknisk kvalitet.
I en del bilder finner vi igjen rødfargen fra sovjetisk propaganda, som en nesten påmalt faktor i bildet. De grovkornete bildene gir en følelse av å komme nær som å stå med en lupe i hånden og studere fragmenter. Tanken om spionasje og granskning virker som en påminnelse fra sovjetisk fortid.
Lydarbeidet When the Railroad meets the sea, som spilles i rommet sammen med fotografiene, gir en egen dimensjon til fotografiene. Lyden er fra Johannessens reise med emigranter fra Moskva til Jerusalem. Musikken, togavgangene og stemmene gir en livlig, men alvorlig undertone til fotografiene.
Utstillingen åpnet torsdag 25. januar 2007 og varer frem til 11. mars.
http://www.stenersen.museum.no/
Astrid Johannessen med Theresa Mantorski, 2004, II
Robert Meyer
Carnations, Moscow, 1997
Astrid Johannessen